Sökning: "pedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden pedagogiskt förhållningssätt.

  1. 1. Samhällsguide, individualist och moderator : Samhällskunskapslärares professionella förhållningssätt i betygsättningsrelaterat arbete

    Författare :Annika Karlsson; Hector Pérez Prieto; Johan Samuelsson; Viveca Lindberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; social sciences; teaching; dilemma; grading; assessment; PCK; democratic training; citizenship education; professional attitudes; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight civics teachers’ professional attitudes to grade related work in Samhällskunskap A (Civics), a compulsory course at upper secondary school. The methods employed are qualitative interviews and a compilation of tasks forming the basis of assessment in the current course. LÄS MER

  2. 2. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i det multimediala klassrummet : lärares förhållningssätt till olika mediers kvaliteter och användbarhet

    Författare :Peter Norlander; Björn Norlin; Carola Nordbäck; David Ludvigsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; history didactics; upper secondary school; digitalization of education; teaching material; media; media repertoire; media ecology; sociocultural theory; affordance; mediation; mediation strategies; mediation competence;

    Sammanfattning : In Sweden, the subject of history has become more comprehensive and diverse in recent decades. Parallel to this development, a new media landscape has been established, both in society at large and in school. LÄS MER

  4. 4. Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum

    Författare :Stina Gårlin; Marie Nilsberth; Carin Roos; Birgitta Ljung Egeland; Anneli Frelin; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; relational pedagogy; students with ASD; special needs education; literacy; classroom interaction; Buber; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis takes an interest in the literacy practices in a Special Educational Needs (SEN) classroom for grades 7-9 in a compulsory school, where most students are diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The diagnosis ASD often implies difficulties related to print literacy as well as deficits in social interaction (ICD5), and many of these students show a relatively low rate of passing grades in school. LÄS MER

  5. 5. Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan : En potential för undervisningen

    Författare :Göran Morén; Sara Irisdotter Aldenmyr; Nina Thelander; Trond Solhaug; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social issues; social studies; upper secondary school; Samhällsfrågor; samhällskunskap; gymnasieskolan; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap på gymnasieskolan ska enligt anvisningarna i ämnesplanen bedrivas ”med utgångspunkt i samhällsfrågor”. Vad innebär det? I denna licentiatuppsats diskuteras ämnet samhällskunskap och dess potential, analyserat utifrån samhällsfrågor som didaktiskt begrepp. LÄS MER