Sökning: "pedagogiska teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden pedagogiska teorier.

  1. 1. Högskolelärares personliga teorier om sin pedagogiska praktik

    Författare :Solbritt Schyberg; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; university teachers? thinking; undergraduate education; teaching and learning; tacit knowledge; systems theory; student-centeredeness; practical knowledge; personal knowledge; Higher education; pedagogical competence; Pedagogy and didactics; tyst kunskap; systemteori; studentcentrering; praktisk kunskap; personlig kunskap; pedagogisk kompetens; högre utbildning; Grundutbildning; undervisning och lärande; universitetslärares tänkande; Pedagogik; didaktik; Higher education; university teachers’ thinking;

    Sammanfattning : In this study university teachers? personal theories of their pedagogical practice in basic courses in undergraduate education are described and analyzed. According to for example Polanyi (1958) and Bourdieu (1990) university teachers have developed a personal practical theory as participators in an academic social context, first as students then as teachers. LÄS MER

  2. 2. Undervisning och reflektion : Om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande

    Författare :Anders Bek; Karin Sporre; Jan Mannberg; Bernt Gustavsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching; reflection; experiential learning; undervisning; reflektion; erfarenhetslärande; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how teaching can be described by the use of experiential learning theory, focusing on the conditions for students’ reflection. The questions are: How can experiential learning theory and theory about reflection be adapted for analysis and description of teaching? How can a concrete teaching practice be analyzed and described by the use of such theory? What conditions for different levels of reflection do different ways of teaching create? In this observational study, the researcher has followed police students at Umeå University during their first semester of study. LÄS MER

  3. 3. Skolan som demokratiprojekt : En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt

    Författare :Ami Cooper; Héctor Pérez Prieto; Joakim Larsson; Kerstin von Brömssen; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Discourse theory; poststructural analysis; compulsory school; democratic education; teacher subject; a school free from abuse; Diskursteori; poststrukturell analys; grundskola; demokratiuppdrag; lärarsubjekt; kränkningsfri skola; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Based on a poststructural discourse-theoretical perspective, the aim of this thesis is to critically examine the construction of the Swedish compulsory school’s democratic education and its consequences for the teacher subject, in educational policy texts. Set against the backdrop of what is commonly referred to as a crisis of democracy, the study takes its point of departure in changes in educational politics in recent decades and the new national curriculum for the compulsory school in 2011. LÄS MER

  4. 4. Framåtsyftande bedömning i tidig läsundervisning : Teori och praktik

    Författare :Ulrika B. Andersson; Stefan Gustafson; Håkan Löfgren; Linda Fälth; Gunilla Sandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early reading instruction; Decoding; Forward-looking assessment; Assessment aspects; Response to intervention RTI ; Formative assessment; Teacher s professionalism; Tidig läsundervisning; Avkodning; Framåtsyftande bedömning; Bedömningsaspekter; Response to Intervention RTI ; Formativ bedömning; Lärares professionalism;

    Sammanfattning : Syfte är att bidra med kunskap om hur framåtsyftande bedömning kan användas och används av lärare som underlag för pedagogiska åtgärder i tidig läsundervisning. I avhandlingen har jag ett pragmatiskt förhållningssätt till både teorier och metoder. Avhandlingen bygger på fyra artiklar. LÄS MER

  5. 5. Historia i futurum : Progression i historia i styrdokument och läroböcker 1919-2012

    Författare :Helén Persson; Historia; []
    Nyckelord :Progression; kvatitet; kvalitet; relevans; historiemedvetande; historiekultur; läroböcker; styrdokument; läroplaner; kursplaner; historia; konstruktivism; socialkonstruktivism; fenomenografi; genetisk och genealogisk orientering i tid; Progress; quantity; quality; relevance; historical conscioussness; historical culture; textbooks; curricula; history; constructivism; social constructivism; phenomenography; facts; interpretation; conscioussness; life- and experience-worlds; genetic and genealogical orientation in time;

    Sammanfattning : Facing an unknown future, the meaning of history is not primarily a fixed set of knowledge about the past, but a well-developed historical consciousness. This is a generic skill, emanating from an understanding of history as something that we are, and at the same time as something that we create. LÄS MER