Sökning: "pedagogisk teori"
Visar resultat 11 - 15 av 20 avhandlingar innehållade orden pedagogisk teori.
11. Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola : Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet
Sammanfattning : Barns estetiska läroprocesser behandlas i denna avhandling utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv med utgångspunkt i konst- och bildvetenskap. Avhandlingen är ett bidrag till forskningen på det bildpedagogiska fältet både nationellt och internationellt. LÄS MER
12. Lærerutdanning i nord : et historisk kasus gjennom tre tidsperioder
Sammanfattning : Avhandlingen beskriver den historiske utviklingen av lærerutdanningen, med spesiell vekt på lærerutdanningsdidaktikk, ved en spesiell utdanningsinstitusjon i Nord-Norge i perioden 1826-1940. Studien er i hovedsak basert på arkivdokumenter som kildemateriale. Det studerte kasus er den eldste statlige lærerinstitusjonen i Norge. LÄS MER
13. Low-Cost Demonstrators : Enhancing Product Development with the Use of Physical Representations
Sammanfattning : Ever since the early nineties and the advent of affordable and comprehensive 3D-CAD systems, companies have striven to take advantage of cost-effective Virtual Prototyping, gradually moving away from activities involving physical representations of the evolving product. There are, however, aspects of the product development process that are less suitable for virtual exploration. LÄS MER
14. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie
Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER
15. Förändringsarbete och lärande. Om utveckling av förändringspraktik bland vårdbiträden i hemtjänsten
Sammanfattning : The general aim of the investigation is to contribute to the development of a theory of change and learning within the working environment. The specific change processes that were examined, emerged from an interactive initiative for change, intending to facilitate an emancipatory development: employees increasing their control of the work situation, thus improving the quality of service. LÄS MER