Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogisk forskning i Sverige 1948-1971 : en explorativ studie av inom- och utomvetenskapliga faktorer

    Författare :Gerd Lindberg; Leif Lindberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History of behavioral sciences; history of educational research; paradigm analysis; science and society;

    Sammanfattning : The purpose of this work has been to shed light on the science of education, primarily in the period 1948-1971. The work also consists of the establishment of education as an academic discipline (1910-1948). The theoretical frame of reference is Kuhn's theory about the structure of scientific revolutions. LÄS MER

  2. 2. Inlärd hjälplöshet i arbetslivet : analys av egenkontroll, attribution och lärande utifrån två komplementära arbetslivsforskningsstrategier

    Författare :Bo Peterson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psykologi; Tillämpad; Arbetspsykologi; Arbete; Arbetsmarknad; Sverige; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Kampen mot kaos : studie av hur en grundskola utformar elevernas arbetsmiljö

    Författare :Jan-Olof Hellsten; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Undervisningsväsen; Sverige; Grundskolan; Högstadiet; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Kvinnliga skolledares ledarstil i svensk grundskola

    Författare :Sten-Sture Olofsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Compitencies; leadership levels; management styles; responsibility and technical rationality; Pedagogy and didactics; women principals; compulsary school; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to chart the situation of women principals. By the time the in-vestigation was made the whole amount of women principals in compulsory school was about 16 percent (90/91). Of 235 contacted women, 204 were serving as principals. 173 responded which means 85 percent. LÄS MER

  5. 5. Lena lär lyda : Fostran och disciplinering i svensk skola 1947-1956

    Författare :Helene Båtshake; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grammar school; the history of pedagogy; compulsory school; structuralism; readers; educational discourse; socialisation; fosterage; power; discipline; discourse analysis; Foucault; Comparative and historical pedagogy; Jämförande och historisk pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this monograph is to discern what constituted the dominant fostering and discipline discourse in Swedish compulsory schools during the period 1947-1956. For this purpose Michel Foucault's discourse analysis has played a central role in this thesis. LÄS MER