Sökning: "pedagogik gymnasieskola"
Visar resultat 1 - 5 av 19 avhandlingar innehållade orden pedagogik gymnasieskola.
1. Bra gymnasieskola?
Sammanfattning : Title: Good upper secondary school?Language: SwedishThe aims of this licentiate thesis are to widen the knowledge within fourareas:• The development of an instrument of criteria, which can be usedwith the aim to describe what a “good upper secondary school”can be.• What upper secondary principals in the county of Stockholm inthe beginning of the 21st century express to be characteristic for a“good upper secondary school”. LÄS MER
2. Det är enklare i teorin...Om skolutveckling i praktiken : En fallstudie av ett skolutvecklingsprojekt i en gymnasieskola
Sammanfattning : This dissertation is a case study dealing with a school development project that took place in an upper secondary school as a result of a merger of two schools with different cultures. The project used a method called “Frirumsmodellen” and was planned to be conducted in three steps. LÄS MER
3. "Detta ideliga mötande" : En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Sammanfattning : Practically all pupils leaving the nine-year compulsory school continue their studies at the upper secondary school, which consequently faces the challenge of meeting the whole range of varying needs and conditions of students. Daily school practice is constituted by a number of communicative contexts, formal as well as informal. LÄS MER
4. Gymnasielärarens uppdrag som mentor : En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet
Sammanfattning : Studien beskriver fyra gymnasielärares uppdrag som mentorer. Lärarnas uppdrag är inte knutet till ett specifikt skolämne utan avser en administrativ och stödjande funktion kring en avgränsad grupp elever eller en klass. LÄS MER
5. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor
Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER