Sökning: "pedagogik gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden pedagogik gävle.

  1. 1. Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder : en utopi?

    Författare :Kajsa Jerlinder; Peter Gill; Jerry Rosenqvist; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; social justice; recognition; redistribution; dilemma; physical education; inclusion; physical disabilities; teachers; social status; identity; attitudes; Education; Pedagogik; Disability research; Handikappsforskning; Sports; Idrott; Handikappvetenskap;

    Sammanfattning :  The aim of this thesis is to contribute to the knowledgebase of inclusion and inclusive education and to outline possible consequences that may arise from an educational ideology of inclusion. The thesis describes a potential dilemma that is both theoretical and practical. LÄS MER

  2. 2. Constituting the Healthy Employee? : Governing gendered subjects in workplace health promotion

    Författare :Erika Björklund; Britt-Marie Berge; Jan Wright; Håkan Larsson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Workplace health promotion; health education; physical activity; diet; discourse; governmentality; bio-power; gender; Education; Pedagogik; Gender studies; Genus; Public health science; Folkhälsovetenskap;

    Sammanfattning : With a post-structural approach and an analytical focus on processes of governmentality and biopower, this study is concerned with how discourses of health are contextualized in educational practice and interaction between educators and participants in workplace health promotion (WHP) interventions. Of concern are issues of the discursive production, regulation and representation of power, knowledge and subjects as gendered beings in workplace health promotion interventions. LÄS MER

  3. 3. Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan

    Författare :Daniel Pettersson; Ulf P Lundgren; Eva Forsberg; Petter Aasen; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "En mänsklig atmosfär" : trygghet, samhörighet och gemenskap: god vård ur ett patientperspektiv

    Författare :Maud Söderlund; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; health care; caring; quality of care; patient perspective; qualitative method; ethics; dignity; communication; dialogue; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Söderlund, M. 1998: "En mänsklig atmosfär". Trygghet, samhörighet och gemenskap. God vård ur ett patientperspektiv. LÄS MER

  5. 5. God omvårdnad. En beskrivning av intentioner och uppfattningar

    Författare :Maud Söderlund; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogik omvårdnad fenomenografi sjuksköterskor; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : I den svenska lagstiftningen (Hälso- och sjukvårdslagen, 1983, 1985) som reglerar hälso- och sjukvårdens verksamhet framhålls humanistiska värderingar. Den vårdideologi som gäller i Sverige är att kunna vårda utifrån en helhetssyn. LÄS MER