Sökning: "pedagogik fallstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade orden pedagogik fallstudie.

  1. 1. Sensitivitetsträning inom en organisation : en fallstudie

    Författare :Hans Michélsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Det är enklare i teorin...Om skolutveckling i praktiken : En fallstudie av ett skolutvecklingsprojekt i en gymnasieskola

    Författare :Inger von Schantz Lundgren; Lars Holmstrand; Per-Erik Ellström; Ina von Schantz Lundgren; Stina Jeffner; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Case study; school development project; implementation and complexity theory; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation is a case study dealing with a school development project that took place in an upper secondary school as a result of a merger of two schools with different cultures. The project used a method called “Frirumsmodellen” and was planned to be conducted in three steps. LÄS MER

  3. 3. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER

  4. 4. Att utvärdera - mot vad? : Om kriterieproblemet vid intressentutvärdering

    Författare :Ove Karlsson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; meta-utvärdering; intressentmodell; utvärderingskriterier; fallstudie; social rättvisa; dialog; politik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to make a critical analysis of the criteria problem inherent in stakeholder evaluation, especially the problem of how to select different criteria in a situation of rapid political change and conflict among different stakeholder groups in the programme context. The aim is also to make a critical examination of the possibilities for a fair and just evaluation of official educational and social programmes. LÄS MER

  5. 5. Kognitivt stöd för lärande i arbetet : En teoretisk modell baserad på en fallstudie av ett svenskt militärt utlandsförband i Kosovo

    Författare :Magnus Granberg; Ulla Riis; Christina Gustafsson; Jon Ohlsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cognitive support; Learning; Education; Workplace Learning; Informal Learning; Experiential Learning; Ethnography; Military Studies; Peace Support Operations; Pedagogik; Education; Ledarskap under påfrestande förhållanden;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to contribute to the knowledge on how formal education gives cognitive support to informal learning at work. The ambition is to combine different theoretical perspectives on learning. LÄS MER