Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 27 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Att vara och agera medborgare : En etnografisk studie i folkbildande praktiker

    Författare :Annika Pastuhov; Petri Salo; Henrik Nordvall; Jorun Stenøien; Finland Turku Åbo Akademi Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Vuxenpedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Popular education; liberal adult education; study circle; citizenship; ethnography; Folkbildning; fritt bildningsarbete; studiecirkel; medborgarinstitut; medborgarskap; etnografi;

    Sammanfattning : Denna avhandlings kunskapsintresse riktas mot relationen mellan folkbildande verksamheters ideal, såsom frihet och jämlikhet, och utformningen av dessa ideal i praktiken. Detta görs genom att utgångspunkten tas i deltagarens perspektiv, med andra ord den part som folkbildningen gör kunskapen eller bildningen tillgänglig för. LÄS MER

  2. 22. Pimpa texten : En etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext

    Författare :Martin Göthberg; Maj Asplund Carlsson; Cecilia Björck; Birgitta Johansson Lindh; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Aesthetic learning; drama text; literary didactics; semiotic resources; theatre education; text understanding and upper secondary school; Dramatext; estetiska lärprocesser; gymnasiet; litteraturdidaktik; semiotiska resurser; svenska; teaterpedagogik och textförståelse.;

    Sammanfattning : This ethnographic study is located in the field of literary didactics, covering an intersection of the subjects of Swedish and theatre. It investigates construction of text understanding while its participants work with staging Molière’s The affected ladies (Les précieuses ridicules, 1659). LÄS MER

  3. 23. Makt, kön och diskurser: En etnografisk studie om elevers aktörsskap och positioneringar i undervisningen

    Författare :Kristina Lanå; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Fritidshem eller servicehem? En etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden

    Författare :Catarina Andishmand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; etnografi; fritidshem; förort; Giddens; landsort; likvärdig utbildning; tätort; segregation; social praktik; strukturers dualitet;

    Sammanfattning : In recent decades there has been decreased resources and larger groups of children in the leisure-time centres. Statistics show major differences between leisure-time centres in terms of staff education, group size, staffing levels and the number of children enrolled at each leisure-time centre. LÄS MER

  5. 25. Spindeln i klistret : Den kliniska praktikens betydelse för utveckling av yrkeskompetens som sjuksköterska: en etnografisk-fenomenografisk studie

    Författare :Åsa Lindberg-Sand; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; conceptions; contextual analysis; nursing competence; supervision; Clinical nursing education; Psychopedagogy; Pedagogisk psykologi;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate the role of clinical experience in the acquisition of professional competence during education and training in nursing. Competence is given a relational interpretation. LÄS MER