Sökning: "pedagogik avhandling"

Visar resultat 11 - 15 av 154 avhandlingar innehållade orden pedagogik avhandling.

  1. 11. Fritidssektorn : en statlig utmaning

    Författare :Lisbeth Lindström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The leisure sector, for example sports and games, has witnessed a tremendous expansion between 1960 and the present. During the last ten years the private sector led by companies, economic associations, foundations and many businesses have expanded their involvement in the leisure sector. LÄS MER

  2. 12. Uppdrag lärande & IT?

    Författare :Elisabeth Lundmark; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna avhandling är ett lokalt utvecklingsarbete som rör frågan om införande av IT på skolans arena. I Sverige har kommunerna och regeringen satsat flera miljarder på att introducera IT i skolan. LÄS MER

  3. 13. Från samverkan till integration : arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar : en studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan

    Författare :Ingmarie Munkhammar; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera vad det är som sker när pedagoger med olika yrkestillhörighet och olika men också delvis gemensamma traditioner sammanförs för att forma en samverkan i en gemensam verksamhet. De teoretiska utgångspunkterna har sin grund i ett maktperspektiv med Foucault som inspiratör och där diskursbegreppet är centralt. LÄS MER

  4. 14. Vardagsvåld, mobbning och mobbningsförebyggande arbete i svensk skolkontext

    Författare :Paula Larsson; Kristina Ström; Camilla Hällgren; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Two related phenomena - everyday violence and school bullying - are the subject of this thesis. The thesis's aim was to develop knowledge about everyday violence and bullying in school. The aim was also to develop knowledge about planning and bullying intervention in a local context. LÄS MER

  5. 15. Att våga flyga: Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet

    Författare :Mariann Enö; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subjektskonstruktion utvecklingsprocesser; samtal; profession; pedagogik och omsorg; offentlig och privat sfär; klass; genus; deltagarorienterad forskning; förskola; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; class;

    Sammanfattning : A major aim initially was to create a forum for reflective dialogue on the preschool professions and how it is experienced on a daily basis, so as to be able to investigate how members of the preschool staff construct their professional subject. The following are major questions that were posed: How do preschool staff members talk about themselves, their profession and their work? In what way does reflective discussion contribute to the construction of a professional subject? The basic method adopted was that of participatory research. LÄS MER