Sökning: "pedagogik 2003"
Visar resultat 1 - 5 av 95 avhandlingar innehållade orden pedagogik 2003.
1. Vad händer i skolans hus? : hur lärare uppfattar och formar elevers inflytande
Sammanfattning : Forskning och erfarenheter från skolutveckling har visat på svårigheter att i praxis omsätta samhällets intentioner med skolan. Avsikten är att bidra med en ökad förståelse för lärarna som aktör i detta. Övergripande syfte utgörs av två huvudsakliga delar. LÄS MER
2. Skolans texter mot mobbning : reella styrdokument eller hyllvärmare?
Sammanfattning : The aim of this doctoral thesis is to describe, analyse and interpret what is expressed in the comprehensive school’s texts against peer bullying. Express in this study means how international conventions, laws and school documents, research in the field and organisations against peer bullying, influence the content of the school texts against peer bullying. LÄS MER
3. Etik och utmaning. : Om lärande av bemötande i professionsutbildning
Sammanfattning : During recent years there have been noticeable shortcomings in the human encounter of people seeking some form of health care in Sweden. This is something that affects professional education within ‘the welfare state’ and implies that human expectations, societal demands and questions about knowledge, basic values and competence have become pedagogically interesting. LÄS MER
4. Ett ämne i rörelse : Gymnastik för kvinnor och män i lärarutbildningen vid Gymnastiska Centralinstitutet/Gymnastik- och idrottshögskolan under åren 1944 till 1992
Sammanfattning : For almost 200 years the University College of Physical Education and Sports in Stockholm (former Royal Central Institute of Gymnastics; GCI later GIH; Stockholm College of Physical Education and Sports) has been educating PE teachers - and still does. In the very beginning and throughout the first 100 years, gymnastics was a major part of the studies at the insti-tute, and also in ordinary schools. LÄS MER
5. Omsorgsinriktat lärande : en studie om lärande i hemtjänsten
Sammanfattning : Studien är utförd i två norrlandskommuner i 6 olika hemtjänstgrupper. Syftet med studien har varit studera lärandets förutsättningar och villkor i hemtjänsten. Metoden som använts är en etnografisk fallstudie. LÄS MER