Sökning: "pedagogers"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade ordet pedagogers.

  1. 1. Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : En demokratididaktisk studie

    Författare :Kristina Westlund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I licentiatuppsatsen Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande undersöks vad arbetet med förskolebarns inflytande kan innebära i praktiken. Genom observationer på två förskoleavdelningar samt intervjuer med pedagogerna, besvaras frågor om vilket innehåll, vilka arbetsformer och vilka dilemman som kommer till uttryck i detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER

  3. 3. Värden och villkor : pedagogers samtal om ett yrkesetiskt dokument

    Författare :Susanne Linnér; Christer Fritzell; Gunnar Sundgren; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse analysis; educational principles; ethics; Habermas s theory of communicative action; pre-school and school levels; professional ethics; values teaching; workgroup discussions; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : During the last decade, issues concerning ethics and values have been given much attention in debates on education as well as in society in general. The problems surrounding such issues are tied to current societal trends towards growing differentiation, individualisation, and increasingly fragmented value systems. LÄS MER

  4. 4. På tal om elevinflytande : hur skolans praktik formas i pedagogers samtal

    Författare :Mats Danell; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Educational research shows that it is problematic to implement the curriculum's intentions in the practice of schools. Within this problem area I have studied how the curriculum's intentions about student influence are shaped by pedagogues. LÄS MER

  5. 5. "Jag kan göra matte å minus å plus" : Förskolebarns och pedagogers deltagande i matematiska aktiviteter

    Författare :Gabriella Gejard; Caroline Liberg; Helen Melander; Polly Björk-Willén; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical activities; epistemic stance; geometry; number sense; preschool children; participation; interaction; gesture; ethnomethodology; conversation analysis; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This licentiate thesis examines mathematical activities in a preschool. More precisely, the aim is to create knowledge of how mathematical activities emerge and are constructed in children's interactions with each other and with their teachers. LÄS MER