Sökning: "på väg ut"

Visar resultat 1 - 5 av 134 avhandlingar innehållade orden på väg ut.

  1. 1. På väg ut : När ungdomar rymmer och kastas ut hemifrån - ur socialtjänstens perspektiv

    Författare :Yvonne Sjöblom; Thomas Lindstein; Margareta Hydén; Ingrid Claesson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social work; Socialt arbete; Social Work; socialt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to discover and understand how caseworkers in the social services view and present the phenomenon of young people who run away from and/or are thrown out of their homes. What images of these young people do they entertain and how do they articulate their work with this group?The data were collected through 20 qualitative group interviews with caseworkers who in 1997 were working with young people between the ages of 12 and 20 at Individual and Family Care sections in all the social districts of Stockholm Municipality. LÄS MER

  2. 2. Stabilisering av torv : olika faktorers inverkan på stabiliseringseffekten

    Författare :Kerstin Pousette; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Soil Mechanics; Geoteknik;

    Sammanfattning : Torvmarker är sättningskänsliga och ej lämpliga att bygga på. Om en väg eller järnväg ska byggas över torvmark måste åtgärder vidtas för att förstärka undergrunden. En metod som har börjat användas de senaste åren är masstabilisering, där ett stabiliseringsmedel blandas ner i torven för att öka dess hållfasthet. LÄS MER

  3. 3. Tankemotståndet mot sociala skillnader som transportplaneringsfråga : En analys av planeringstänkande på Trafikverket

    Författare :Karin Winter; Jonathan Metzger; Dalia Mukhtar-Landgren; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; transportplanering; Trafikverket; diskursanalys; diskursteori; sociala skillnader; Urbana och regionala studier; Urban and Regional Studies;

    Sammanfattning : I transportplaneringssammanhang står sällan sociala skillnader i centrum för vad som diskuteras och analyseras. Förvisso har social hållbarhet under de senaste åren blivit ett viktigare svenskt planeringsbegrepp men i transportplaneringskretsar uppfattas det ofta som något nytt och främmande. LÄS MER

  4. 4. Sport as a Means of Responding to Social Problems : Rationales of Government, Welfare and Social Change

    Författare :David Ekholm; Dimitris Michailakis; Magnus Dahlstedt; Yvonne Sjöblom; Lennart Nygren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social work; social policy; social inclusion; youth; subject formation; citizenship; civil society; community; governmental rationality; Socialt arbete; socialpolitik; social inkludering; ungdom; fostran; medborgarskap; civilsamhälle; gemenskap; styrningsrationalitet;

    Sammanfattning : Sport has been increasingly recognized in social policy as a means of steering social change and as a method for responding to diverse social problems. The present study examines how rationales of social change are formed through ‘sport as a means of responding to social problems’. LÄS MER

  5. 5. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40

    Författare :Karin Lövgren; Magnus Berg; Anette Göthlund; Gunilla Jarlbro; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural conceptions; doing age; age; ageing; age studies; ageism; middle age; social gerontology; cultural gerontology; social constructionism; cultural studies; popular press; advertising; gender; visual studies; Kulturella föreställningar; göra ålder; socialkonstruktionism; kulturstudier; populärpress; reklam; ålder; åldrande; medelålder; socialgerontologi; kulturgerontologi; genus; intervjuer; innehållsanalys; kvinnobilder; Tara; M Magasin; Laura; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER