Sökning: "organisatoriskt lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 33 avhandlingar innehållade orden organisatoriskt lärande.

  1. 11. Problemlösningsarbete på låg organisatorisk nivå : Två studier om implementering respektive konkretisering av idéer om kundorderstyrd tillverkning

    Författare :Gun Abrahamsson; Sven Helin; Nils Kinch; Ingemund Hägg; Thomas Sandberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business studies; Företagsekonomi; Industriell organisation; Institutionell teori; Organisatoriskt lärande; Regelstyrd handling; Ekonomistyrning; Lateralt samarbete; Fallstudier; World Class Manufacturing; Ständig förbättring; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : The two studies reported in this thesis are about problem solving at a low organisational level in an organisational unit in a Swedish manufacturing company, which has adopted ideas of World Class Manufacturing. In the first study, we analyse, from an organisational learning perspective, the implementation of the well-known concept Continuous Improvement at shop-floor level and how management accounting may facilitate or impede improvement work. LÄS MER

  2. 12. Verksamhetschefens etiska kompetens : Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården

    Författare :Erica Falkenström; Jon Ohlsson; T Anna Höglund; Håkan Thorsén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ethical competence; conflicts of interest; health care management; emotions; practical wisdom; organizational learning; purposive instrumental rationality; value belief-oriented rationality; Etisk kompetens; intressekonflikter; verksamhetschefer; hälso- och sjukvård; emotioner; praktisk visdom; organisatoriskt lärande; målrationalitet; värderationalitet; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : While research concerning ethical competence in medical practice is frequent, ethical competence in health care management is less often studied. This thesis focuses ethical competence and its preconditions, particularly with regard to health care managers’ identification and handling conflicts of interest. LÄS MER

  3. 13. Förändringens villkor : en studie av organisatoriskt lärande och förändring inom skolan

    Författare :Pär Larsson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Den här doktorsavhandlingen handlar om lärande i organisationer, närmare bestämt i skolor, när en förändring introduceras. Den baseras på en studie av fyra grundskolor som alla deltar i en gemensam utvecklingssatsning på IT. LÄS MER

  4. 14. Interprofessionella team i vården : En studie om samarbete mellan hälsoprofessioner

    Författare :Susanne Kvarnström; Elisabet Cedersund; Toomas Timpka; Ola Wahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; health professions; interprofessional; interprofessional learning; teamwork; Keywords: collaboration; critical incident technique; discourse analysis; critical incident-teknik; diskursanalys; hälsoprofessioner; interprofessionell; interprofessionellt lärande; samarbete; teamarbete; Social medicine; Socialmedicin;

    Sammanfattning : There are great expectations that collaboration among professions and various sectors will further develop health care and thus lead to improved public health. In the World Health Organization’s declaration “Health 21” the designated goal for health professions in the member nations in Europe by the year 2010 is to have developed health promotional competence, including teamwork and cooperation based on mutual respect for the expertise of various professions. LÄS MER

  5. 15. Hållbart utvecklingsarbete i vård och omsorg : Ett institutionellt perspektiv på projekt i en professionell och byråkratisk kontext

    Författare :Emanuel Åhlfeldt; Lennart Svensson; Daniel Persson-Thunqvist; Margareta Bredmar; Christian Jensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sustainability; sustainable change; long-term effects; project organization; implementation; professionalism; new institutional theory; Hållbart utvecklingsarbete; långsiktiga effekter; projektorganisation; implementering; professionalism; nyinstitutionell organisationsteori;

    Sammanfattning : Det drivs många utvecklingsprojekt inom offentlig sektor, men det saknas kunskap om hur dessa projekt kan bidra till ett hållbart utvecklingsarbete. Syftet med avhandlingen är att förstå och förklara hur resultat och kunskap från utvecklingsprojekt kan integreras i den ordinarie verksamheten i offentliga organisationer och bidra till långsiktiga effekter, som har ett värde för brukarna, organisationen och de anställda. LÄS MER