Sökning: "organisationskultur"

Visar resultat 16 - 20 av 26 avhandlingar innehållade ordet organisationskultur.

  1. 16. Mellanchefer som utvecklar : om förutsättningar för hållbart utvecklingsarbete inom vård och omsorg

    Författare :Kjerstin Larsson; Lennart Svensson; Helena Klöver; Elisabeth Cedersund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Middle manager; sustainable development effort; participation; learning and reflection; change competence; horizontal integration; vertical integration; organisational prerequisites; inter-organisational prerequisites; change strategy; Mellanchef; hållbart utvecklingsarbete; delaktighet; lärande och reflektion; förändringskompetens; horisontell integration; vertikal integration; organisatoriska förutsättningar; interorganisatoriska förutsättningar; förändringsstrategi; Administrative procedure; Förvaltningsprocess;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och diskutera vilka organisatoriska och interorganisatoriska förhållanden som har betydelse för mellanchefers möjlighet att driva hållbar verksamhetsutveckling. Avsikten är att studera samspelet mellan organisatoriska och interorganisatoriska förhållanden kopplat till mellanchefers förändringskompetens. LÄS MER

  2. 17. A metric culture in academia : The influence of performance measurement on the academic culture of Swedish universities

    Författare :Johan Söderlind; Lars Geschwind; Mats Benner; Peter Dahler-Larsen; KTH; []
    Nyckelord :Technology and Learning; Teknik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis studies how the proliferation of performance measurement within Swedish universities has affected the way university actors perceive academic work. The wide diffusion of performance measures in academia is conceptualised as a reflection of changes in the wider societal culture that may be attributed to comprehensive public sector reforms, the globalisation of the higher education sector and novel perspectives and expectations on universities. LÄS MER

  3. 18. Facilitation matters : A framework for instructor-led serious gaming

    Författare :Anna-Sofia Alklind Taylor; Per Backlund; Jana Rambusch; Jonas Linderoth; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Serious games; serious gaming; game-based training; seriösa spel; spelbaserad träning; Technology; Teknik; Interaction Lab ILAB ; Interaction Lab ILAB ;

    Sammanfattning : This thesis explores the use of serious games from an instructor perspective. More specifically, it aims to study the roles of instructors and how they can be facilitated within an instructor-led game-based training environment. LÄS MER

  4. 19. Delaktig (även) på äldre dar : Åldrande och delaktighet bland personer med intellektuell funktionsnedsättning som bor i gruppbostad

    Författare :Ida Kåhlin; Jan-Erik Hagberg; Anette Kjellberg; Annika Taghizadeh Larsson; Anders Gustavsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Old people; ageing; intellectual disability; participation; group home; Äldre; åldrande; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; gruppbostad;

    Sammanfattning : Participation of people in all ages is one of the main goals in Swedish disability policy. Despite this, ageing and becoming old with intellectual disability has been given very little attention in policy documents and guidelines regarding support and service provided for this group. LÄS MER

  5. 20. Informellt lärande i en formell organisation : Om meningsskapande, kunskapsdomäner och kompetens i arbete med kommunala mål

    Författare :Camilla Seitl; Inga Wernersson; Lisbeth Eriksson; Thomas Winman; Gun-Britt Wärvik; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Goal formulation work; Meaning making; Domains of knowledge; Competence; Public organization; Målformuleringsarbete; Meningsskapande; Kunskapsdomäner; Kompetens; Offentlig verksamhet; Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om hur välfärdsaktörer (tjänstemän och politiker) i en kommunal organisation utformar mål för sin verksamhet. Aktörerna har ett samhällsansvar som innebär att de måste agera för att gå nya behov tillmötes. För att alla ska arbeta i samma riktning behöver tydliga mål utarbetas . LÄS MER