Sökning: "om utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 avhandlingar innehållade orden om utvecklingsstörning.

  1. 1. "Socialt problem" eller "Som andra och i gemenskap med andra" : Föreställningar om människor med utvecklingsstörning

    Författare :Kerstin Färm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mental retardation; mental handicap; social construction of mental handicaps; institutionalization; integration-segregation of handicapped; discourse and mental handicaps; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The background of the present study is an interest in how human capacities and limitations have been perceived during the 20th century in Sweden. The empirical work concemes the discursive constitution of the needs and resources of people who have been considered mentally handicapped. LÄS MER

  2. 2. Jag vill också vara en ängel : Om upplevelser av delaktighet i Svenska kyrkan hos personer med utvecklingsstörning

    Författare :Linda Vikdahl; Tomas Lindgren; Lars Johan Danbolt; Lennart Sauer; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; participation; symbolic interactionism; intellectual disability; kyrka; delaktighet; symbolisk interaktionism; utvecklingsstörning; kyrka; Other research area; Annat forskningsområde; religionspsykologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hörselscreening av en population med utvecklingsstörning : Utvärdering av psykoakustisk testmetod och av OAE-registrering som komplementär metod

    Författare :Eva Andersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; psykoakustisk metod; otoakustiska emissioner; hörselscreening;

    Sammanfattning : Populationer med utvecklingsstörning behöver kontinuerlig hörseltestning, men konsensus om lämplig testmetod saknas.Syfte: Syftet med Studie I var att utvärdera psykoakustisk testmetod och med Studie II att utvärdera OAE-registrering som komplementär metod.Studie I. LÄS MER

  4. 4. Att vara i särklass : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan

    Författare :Martin Molin; Lennart Nordenfelt; Anders Gustavsson; Jerry Rosenqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; participation; intellectual disability; special education; autonomy; belonging; involvement; specialundervisning; gymnasieskolan; Sverige; personer med funktionshinder; delaktighet; gymnasiesärskolan; utvecklingsstörning; Disability research; Handikappsforskning; Social work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : In the Swedish debate concerning disability issues it has been shown, as in many other countries, that the concept ‘participation’ has been used in a very vague and obscure way. For example, at an ideological level the concept often refers to ‘accessibility’. LÄS MER

  5. 5. Mellan konst och terapi : Om teater för personer med utvecklingsstörning

    Författare :Jens Ineland; Stefan Sjöström; Magnus Tideman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; intellectual disabilities; theatre; organisational fields; institutional logics; art therapy; Socialt arbete; Social work; Socialt arbete; sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : In this dissertation, a qualitative research project has been conducted focusing on two theatres for persons with intellectual disabilities. The aim of the dissertation was to analyze the ideological tension between artistic practises and the institutional setting in which they are arranged. LÄS MER