Sökning: "om inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 43 avhandlingar innehållade orden om inkludering.

  1. 1. Vem bygger vi för? : Om tillgänglighet och universell utformning i stadens rum

    Författare :Lilian Müller; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Universal Design; Accessibility; Urban planning; Human diversity; Social inclusion; Universell utformning; Tillgänglighet; Stadsplanering; Mänsklig mångfald; Inkludering;

    Sammanfattning : Who are we building for? This is the overarching question in this licentiate thesis.The thesis aims to shed light on and problematise how people are included orexcluded in the built environment due to if, and how human diversity is expressedand visible in the plan and construction process. LÄS MER

  2. 2. Skolans tillfälliga bakdörr? : en studie om den särskilda undervisningsgruppen i relation till skolans inkluderande uppdrag

    Författare :Vicktoria Westerberg; Eva Silfver; Josef Fahlén; Eva Alerby; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse analysis; inclusion; segregated settings; special educational needs; special teaching group; diskursanalys; inkludering; särskiljande åtgärder; specialpedagogik; särskild undervisningsgrupp; education; pedagogik; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Although the Swedish compulsory school’s mission is inclusive, there are segregated settings available for students in need of special needs education. The special teaching group is such a setting, and according to the Education Act (SFS 2010:800, 3 chap. 11§) possible to apply when there are special reasons. LÄS MER

  3. 3. To include or not to include : Teachers’ social representations of inclusion of students with Asperger syndrome

    Författare :Ann-Charlotte Linton; Christina Chaib; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Inclusion; Asperger diagnosis; mainstream teachers; social representations; Inkludering; Asperger diagnos; lärare; sociala representationer;

    Sammanfattning : Evidence on inclusive classrooms shows that successful implementation of inclusion can lead to increased social involvement, personal well-being and higher levels of academic performance compared with segregated provision. Despite these potential benefits inclusion of students with Asperger syndrome (AS) in the mainstream classroom is problematic. LÄS MER

  4. 4. Barns kamratrelationer i förskolan : Samhörighet tillhörighet vänskap utanförskap

    Författare :Fanny Jonsdottir; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; erkännande; barn; exkludering; förskola; förskolebarn; inkludering; kamrat; kamratskap; moralfilosofi; moralisk kränkning; samhörighet; social arena; tillhörighet; vänner; vänskap;

    Sammanfattning : Studien är en kartläggning av 353 barns sociala relationer i förskolan med fokus på deras kamrat- och vänskapsrelationer. Studien handlar också om pedagogers uppfattningar om barnens sociala egenskaper och färdigheter. LÄS MER

  5. 5. Från monolog till dialog : Integration av nyanlända familjer i landsbygdsförskolor

    Författare :Charlotte Löthman; Tünde Puskás; Emma Sorbring; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Integration; Inclusion; Dialogism; Responsivity; Rural preschools; Newly arrived families; Double transition; Integration; Inkludering; Dialogism; Nyanlända familjer; Landsbygdsförskolor;

    Sammanfattning : Preschool is seen as an important integration arena for newly arrived families with young children. The reception of newly arrived families has for a long time been unevenly distributed in the country with a strong concentration on metropolitan areas and larger cities. LÄS MER