Sökning: "offered meanings"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden offered meanings.

  1. 1. Rätt och moral : Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå

    Författare :Mona-Lisa Henriksson; Jonas Almqvist; Torbjörn Ingvarsson; Andreas Nordin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Law education; upper secondary level; offered meanings; morality; legal problem-solving; discourse analysis; pragmatism; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall purpose of the dissertation is to identify discourses in law education at the upper secondary level. The studies include an analytical separation of epistemic, predefined knowledge from non-epistemic, moral meaning making. LÄS MER

  2. 2. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER

  3. 3. Ett liv i berg och dalbana : innebörder av att leva med svår kronisk hjärtsvikt i palliativ avancerad hemsjukvård utifrån patienters, närståendes och sjuksköterskors berättelser

    Författare :Margareta Brännström; Gunilla Strandberg; Astrid Norberg; Kurt Boman; Bengt Fridlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; chronic heart failure; close relative; limit situation; palliative care; patient; phenomenological-hermeneutics; professional caregiver; fenomenologisk-hermeneutik; gränssituation; professionella vårdare; kronisk hjärtsvikt; närstående; palliativ vård; patient; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to illuminate meanings of living with severe chronic heart failure (CHF) in palliative advanced home care (PAHC) as disclosed through patients’, close relatives’ and nurses’ narratives. This thesis comprises four papers that illuminate the phenomenon from various perspectives and with different focus. LÄS MER

  4. 4. Sorgereaktioner hos närstående till personer som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp

    Författare :Nina Carlsson; Kristofer Årestedt; Anders Bremer; Anette Alvariza; Lena Axelsson; Anita Kärner Köhler; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Bereavement; Cardiac arrest; Family member; Grief reactions; Health; Psychological distress; Support; hjärtstopp; hälsa; närstående; psykisk ohälsa; sorg; stöd; Health and Caring Sciences; Hälsovetenskap;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att utforska sorgereaktioner hos närstående till personer som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp. De specifika syftena var att: belysa innebörder av levda erfarenheter av att förlora en nära person som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp (I), beskriva symtom på förlängd sorg och självskattad hälsa hos närstående, samt att jämföra partners och icke-partners (II), undersöka samband mellan symtom på förlängd sorg och psykisk ohälsa samt identifiera associerade faktorer (III), undersöka sorgereaktioner i relation till socialt och professionellt stöd, sex och tolv månader efter förlusten (IV). LÄS MER

  5. 5. Generative lessons of exclusion : re-considering everyday-living experience and approaching its meaningful description

    Författare :Susan Scott Flobecker; Lennart Svensson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative social science inquiry; empirical phenomenology; everyday experience; intersubjectivity; methodology; syncretic generativity; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Generally addressed in this dissertation writing are the problematic of everyday experience as an empirical social science concern, the problematic of social science as an everyday pedagogical experience, the topic of sense formation as a generative psycho-social event, and the topic of intersubjectivity as meaningful social unity. Generally offered is an alternative understanding, approach and method for a particular kind of qualitative social science inquiry treating everyday experience and shared experience, the kind enlisting experiencer accounts and aiming to describe associated experiencer meanings. LÄS MER