Sökning: "offentligt anställda"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden offentligt anställda.

  1. 1. Psykiskt välbefinnande och arbetslöshet : Psykiskt välbefinnande och arbetslöshet : om hälsorelaterad selektion till arbete

    Författare :Lennart Hallsten; Urban Janlert; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arbetslöshet; arbetsförlust; personalinskränkning; strukturomvandling; hälsa; psykisk hälsa; välbefinnande; selektion; meta-analys; översikt; offentligt anställda; Psychology; Psykologi; psykologi; Psychology;

    Sammanfattning : I avhandlingen undersöks orsakssambanden mellan arbetslöshet och psykiskt välbefinnande. I avhandlingens första del presenteras tre förklaringar till sambanden: Förankrings- selektions- och den komplementära hypotesen, tillsammans med ett designbaserat klassificeringssystem för arbetslöshetsstudierna. LÄS MER

  2. 2. Chefer i korstryck : Att hantera krav i politiskt styrda organisationer

    Författare :Margareta Lundberg Rodin; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Omvärlden och förutsättningarna för ledarskap i kommunerna förändras fortlöpande. Kravställarna på de offentligt finansierade tjänsterna är flera och deras åsikter eller intressen går ibland isär. Förvaltningschefen befinner sig i skärningspunkten mellan politik och förvaltning. LÄS MER

  3. 3. Policy professionals in civil society organizations : Struggling for influence

    Författare :Joanna Mellquist; Adrienne Sörbom; Stefan Svallfors; Åsa Wettergren; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civil society; policy professionals; professionalization; organization; advocacy; strategy; member; mediatization; field theory; capital; decoupling; logic of influence; organizational hypocrisy; myth; Politics; Economy and the Organization of Society; Politik; ekonomi och samhällets organisering;

    Sammanfattning : The professionalization of civil society organizations coupled with an elite-driven policy process has fostered the rise of policy professionals in civil society organizations (CSOs). This dissertation explores the role and functioning of policy professionals in CSOs, describing and analyzing how CSOs’ hiring of such expertise contributes to processes of professionalization within civil society, including what that entails from a normative perspective. LÄS MER

  4. 4. Lean in the Public Sector : Possibilities and Limitations

    Författare :Erik Drotz; Bozena Poksinska; Ingela Bäckström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The demands on efficiency and quality in the public sector have increased over the past few years, which have raised the need for strategies on how the public sector can be improved (Denhardt and Denhardt, 2000). Consequently, the concept of Lean production, or just Lean, have become increasingly spread, especially in health care, but also in government agencies, police, military and social services. LÄS MER

  5. 5. Sanktionerat motstånd : Brukarinflytande som fenomen och praktik

    Författare :Erik Eriksson; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; consensus; resistance; control; institutional theory; co-optation; power; psychiatry; social services; human service organisations; welfare organisations; user involvement; service user involvement; konsensus; motstånd; kontroll; institutionell teori; kooptering; makt; new public management; psykiatri; socialtjänst; människobehandlande organisationer; välfärdsorganisationer; brukarperspektiv; Brukarinflytande;

    Sammanfattning : The roots of the idea of user involvement within social services can be found in the efforts of the rising service user movement in the 1960s and 70s. Today the concept of “service user involvement” has been adopted by the state and is widespread within political rhetoric’s as well as in human service practices. LÄS MER