Sökning: "normer"

Visar resultat 11 - 15 av 302 avhandlingar innehållade ordet normer.

  1. 11. Kemiämnets normer och värden : Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter

    Författare :Marie Ståhl; Caroline LIberg; Anita Hussenius; Cathrine Hasse; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Apparatus of bodily production; bildung; Cartesian thoughts; critical didactics perspective; democracy; deliberative communication; embodied science teaching; emotions; empowering; engagement; epistemological community; evaluative language resources; feminist theories; feminist figurations; involvement; subject positions; performativity theory; semantic framework Appraisal; stereotyped dichotomies; students’ attitudes; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to examine the conditions for democratic bildung-oriented education for students in the school science discourse. This is something that the Swedish curriculum is based on and thereby the education should develop students' capacity for social, political and cultural awareness. LÄS MER

  2. 12. The Social Organization of Institutional Norms : Interactional Management of Knowledge, Entitlement and Stance

    Författare :Lina Nyroos; Björn Melander; Erica Sandlund; Camilla Wide; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Institutional interaction; Institutional norms; Conversation Analysis; Seminar; Performance appraisal interview; Stance; Epistemics; Entitlement; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : The present thesis explores talk in institutional settings, with a particular focus on how institutionality and institutional norms are constructed and reproduced in interaction. A central aim is to enhance our understanding of how institutional agendas are talked into being. LÄS MER

  3. 13. Styrning av lokala integrationsprogram : Institutioner, nätverk och professionella normer inom det svenska flyktingmottagandet

    Författare :Martin Qvist; Maritta Soininen; Magnus Dahlstedt; Göran Sundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Integration policy; refugee reception; governance; institutions; networks; professional norms; isomorphism; public administration; Integrationspolitik; flyktingmottagande; styrning; institutioner; nätverk; professionella normer; isomorfism; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker vilken inverkan styrning som ”governance” och interorganisatorisk samverkan har på lokala integrationsprogram inom det svenska flyktingmottagandet. Fokus ligger på att studera hur organisationer på lokal nivå förhåller sig till ett institutionellt förändringstryck om att etablera ett interorganisatoriskt och arbetsmarknadsinriktat program. LÄS MER

  4. 14. Kvinnlig för sin ålder : en intervjustudie om ålder, kropp och femininitet

    Författare :Thérese Persson; Eva Reimers; Beatriz Lindqvist; Ann-Sofia Lundgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Age; ageing; body; femininity; female ageing; norms; interviews; ages; gender; intersectionality; Ålder; åldrande; kropp; kvinnligt åldrande; normer; intervjuer; åldrar; kön; intersektionalitet; Older people and ageing; Äldre och åldrande;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation to understand how age is given meaning to different age groups as weil as in relation to the body and femininity. These relationships are examined on the basis of interviews with 25 individuals 6-99 years old. LÄS MER

  5. 15. Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det : Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år

    Författare :Jenny Bengtsson; Eva Reimers; Lena Martinsson.; Fanny Ambjörnsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Norms; school; age; gender; sexuality; heteronormativity; childhood; Normer; skola; ålder; genus; sexualitet; heteronormativitet; barndom;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur föreställningar kring normalitet kommer till uttryck och förhandlas i de vardagliga praktikerna i skolans tidigare år. I särskilt fokus är normer kring ålder, genus och sexualitet. LÄS MER