Sökning: "normer bild"

Visar resultat 1 - 5 av 24 avhandlingar innehållade orden normer bild.

  1. 1. Bad mot Lort och Sjukdom : Den privathygieniska utvecklingen i Sverige 1880–1949

    Författare :Karolina Wiell; Lars Fälting; Mats Larsson; Johan Samuelsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Medical officer; Health care; Hygiene; Medical history; Medical science; Personal hygiene; Norm; Normalization; Popular science; Media; Professionalization; Public baths; Public health; Sauna; Bathhouses; Rural Sweden; Bastu; Badhus; Badstugor; Befolkningsekonomi; Bakteriologi; Befolkningshistoria; Beteendeekonomi; Beteendevetenskap; Bioetik; Ekonomi; Ekonomiskhistoria; Ekonomiskpolitik; Ekonomiskpsykologi; Folkbad; Folkbildning; Folkhälsa; Folkhälsoforskning; Folkrörelse; Folkrörelsehistoria; Förtroende; Förtroendeforskning; Hygien; Hygienvetenskap; Hälsovård; Ideologi; Kvinnohistoria; Landsbygd; Media; Mediahistoria; Medicinhistoria; Nationalekonomi; Normalisering; Normer; Offentliga bad; Personlig hygien; Populärvetenskap; Privathygien; Processpårning; Professionalisering; Provinsialläkare; Samhällsekonomi; Samhällshistoria; Textanalys; Utbildningshistoria; Välfärd; Välfärdssverige; Ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : In this thesis, the question of why a large number of small, modest, public baths (saunas) were built on the Swedish countryside during 1920–1949 has been analysed. The specific research question has been: How did the idea of the need for the baths, as well better personal hygiene among the Swedish population, develop? The study is based on a number of different sources, including governmental registers, records, and motions to parliament, reports from the organization of the district medical officers, popular science books, leaflets, schoolbooks and magazines. LÄS MER

  2. 2. Tre perspektiv på förväntningar och förändringar i samband med införande av informationssystem

    Författare :Klas Gäre; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; implementering; IS; meningsskapande; makt; normer; interaktion; handlingsprogram; förhandlingar; förväntningar; förändringar; sociala processer; aktörer; handling; organisering; strukturisering; aktörsnätverk; Computer science; Datavetenskap; Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem; Informatics; computer and systems science;

    Sammanfattning : Vad är det vi inte upptäcker i implementeringsprojekt? Varför? Vilka är skälen till oväntade och oplanerade konsekvenser? Det finns inga enkla samband mellan satsningar på IT och t ex produktivitet. För att bättre förstå dessa samband behövs begrepp och teorier för att beskriva dem. LÄS MER

  3. 3. Det extraordinäras lockelse : Luffarturistens bilder och upplevelser

    Författare :Erika Andersson Cederholm; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; collecting; backpacker culture; extraordinary sphere; authenticity; photography; money; Sociologi;

    Sammanfattning : This dissertation, The Attraction of the Extraordinary - Images and Experiences Among Backpacker Tourists, is a study based on informal interviews with predominantly Swedish independent travellers, as well as observations and documentary analysis of the backpacker subculture. Backpacking is a type of tourism which has been gradually institutionalized. LÄS MER

  4. 4. Demokratisk kompetens: Om gymnasiet som demokratiskola

    Författare :Tiina Ekman; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Aktivt medborgarskap är ett ledord i svensk demokratipolitik. Jämlikt deltagande i politiken är ett annat. Skolan anförtros en viktig politisk roll i detta avseende. Läroplanen påbjuder att alla ungdomar på ett likvärdigt sätt skall förberedas till ett aktivt samhällsliv. LÄS MER

  5. 5. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER