Sökning: "normalitet och avvikelse"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden normalitet och avvikelse.
1. Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Sammanfattning : In Sweden, an increasing number of pupils are defined as having some form of difficulties in school. In order to receive special support measures in school, these difficulties must have been subject to a pedagogical examination that state that the pupil is in need of special support measures. LÄS MER
2. Nya rum för socialt medborgarskap : Om vetenskap och politik i "Zigenarundersökningen" - en socialmedicinsk studie av svenska romer 1962-1965
Sammanfattning : This thesis investigates Zigenarundersökningen [the Gypsy study] – a socio-medical study of Swedish Roma conducted in 1962-1965. The Study was financed by the National Labour Market Board, which sought scientific information on every adult Roma citizen in order to plan for targeted authority interventions. LÄS MER
3. Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : En intervju- och dokumentstudie
Sammanfattning : Studierna genomfördes på två högstadieskolor i en kommun med cirka 30 000 invånare i södra Sverige med 90 ungdomar som hade 30 procent eller mer i ogiltig frånvaro. Fokus i avhandlingen ligger på eleverna som en del av skolsystemet. LÄS MER
4. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium
Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER
5. Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv
Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera elever och speciallärares uppfattningars om de riktade åtgärderna inom den specialpedagogiska verksamheten. Konkret så har det handlat om att utröna det som elever och speciallärare uppfattar som meningsskapande i den specialpedagogiska verksamheten med avseende på självbild, självvärdering och lärande. LÄS MER