Sökning: "naturvetenskapens didaktik"

Visar resultat 6 - 10 av 17 avhandlingar innehållade orden naturvetenskapens didaktik.

  1. 6. Wicked Problems in Engineering Education : Preparing Future Engineers to Work for Sustainability

    Författare :Johanna Lönngren; Magdalena Svanström; Åke Ingerman; Tom Adawi; John Holmberg; Marie Paretti; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; wicked problem; engineering education; sustainability; phenomenography; assessment; rubric; design-based research; action research; perspective shift; ill-structured problems; problem-solving; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : Most engineering education today does not adequately prepare students to contribute to sustainability. For example, engineering students often do not learn how to address complex and ill-structured sustainability problems that involve different stakeholders, value conflicts,and uncertainty; such problems are also called wicked problems. LÄS MER

  2. 7. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl-Göran Karlsson; Madelen Bodin; Staffan Selander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; interactions; communication; meaning making; peer discussion; scientific ideas; social semiotics; organizational levels; naturvetenskapernas didaktik; kvalitativa studier; biologi; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Bakgrund Syftet med denna avhandling är att få veta mer om hur elever skapar mening i mötet med innehållet i skolans naturvetenskap. De resultat som presenteras i avhandlingen är resultat som visar hur eleverna uttrycker sig under utvalda interaktioner från naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER

  3. 8. Students’ participation in the realization of school science activities

    Författare :Mattias Lundin; Mats Lindahl; Kerstin Bergqvist; Jan Schoultz; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; School science; NOS; NOSS; Nature of science; Nature of school science; Naturvetenskapernas didaktik; NO-undervising; NOS; NOSS; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : I denna avhandling visar jag hur elever och lärare genomför NO-verksamhet i grundskolan. Avhandlingen illustrerar hur elevers frågor och uttryckta erfarenheter blir en del av ett etablerat ämnesinnehåll. LÄS MER

  4. 9. Enligt fysiken eller enligt mig själv? : Gymnasieelever, fysiken och grundantaganden om världen

    Författare :Lena Hansson; Andreas Redfors; Per-Olof Wickman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; worldview; presuppositions; science; physics; nature of science; upper secondary students; Världsbild; grundantaganden; naturvetenskap; fysik; naturvetenskapens natur; gymnasieelever; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras elevers grundantaganden om världen, samt de grundantaganden som eleverna förknippar med fysiken. Det är utifrån de grundantaganden vi gör om hur världen är beskaffad som vi försöker tolka och förstå nya fenomen och företeelser vi möter, t.ex. i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Samtal om begreppskartor : en väg till ökad förståelse

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl Göran Karlsson; Svante Holm; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Cellbiologi; elevdiskussioner; begreppskartor; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Biology; Biologi;

    Sammanfattning : Denna avhandling belyser hur elevdiskussioner om begreppskartor kan bidra till en ökad förståelse för innebörden av de utvalda biologiska begreppen hos de elever som deltar. Som bakgrund till avhandlingen redovisas forskningsresultat vilka visar ett antal svårigheter elever kan ha inom det cellbiologiska ämnesområdet. LÄS MER