Sökning: "naturvetenskap skola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden naturvetenskap skola.

  1. 1. En problematisering av ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik i skola och samhälle : Innehåll, medierna och utbildningens funktion

    Författare :Anders Jidesjö; Helge Strömdahl; Jari Lavonen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Science and technology are important parts of culture. Thus today there is a need for a science education which promotes ‘science for all’ and ‘scientific literacy’ in order to prepare students for citizenship. Earlier studies indicate that many students find it hard to learn science and technology in school. LÄS MER

  2. 2. Internet learning for all. On initial efforts to achieve satisfactory study opportunities for people with disabilities

    Författare :Peter Anderberg; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; universitet; skola och internet; Lärande; Rörelsehinder; SoTL;

    Sammanfattning : Non-disabled people can adjust their bodies and intellects to fit rigid structures, one example being educational programs. Very often, though, disabled people cannot. Today, the Internet makes individualized study possible in a new way. This should not a. LÄS MER

  3. 3. Internetlärande för alla. Om insatser för de första fullvärdiga studiemöjligheterna för människor med funktionshinder

    Författare :Peter Anderberg; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Rörelsehinder; universitet; skola och internet; Lärande; SoTL;

    Sammanfattning : Ickehandikappade människor kan kröka sin kropp och sitt intellekt för att passa in i rigida strukturer, t.ex. i utbildningar. Det kan ofta inte människor med funktionshinder. LÄS MER

  4. 4. Attityder till naturvetenskap : Förändringar av flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007

    Författare :Lena Adolfsson; Sylvia Benckert; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attityder; genus; TIMSS; förändring över tid; Subject didactics; Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen beskrivs hur hög- och lågpresterande flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi har förändrats från 1995 till 2007. Data från den svenska delen av TIMSS-studierna för årskurs 8 i Sverige används. LÄS MER

  5. 5. Programmeringens intentionala objekt

    Författare :Mikael Segolsson; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Programmering; lärande; Livsvärldsfenomenologi; fenomenografi; Information Systems; Informatik;

    Sammanfattning : I dagens postmoderna samhälle är väsentliga delar i vårt arbete relaterade till datorer i någon form. Robotiseringen inom industrin utgör ett exempel på hur det mänskliga arbetet förskjutits från det konkret fysiska till att bestå av programmering och övervakning av produktionsprocesser. LÄS MER