Sökning: "naturvetenskap laborationer"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden naturvetenskap laborationer.

  1. 1. Laborationsundervisning i gymnasiefysiken : Vad påverkar lärares val av laborationer?

    Författare :Simon Holmström; Fysiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : For a long time, laboratory work has been an important part of science teaching. Curricular objectives of laboratory work have remained mostly unchanged for over a century but have changed somewhat over the past sixty years as a result of political decisions and educational trends. LÄS MER

  2. 2. Ashes to ashes : Applications of tephrochronology in Scandinavia

    Författare :Simon A. Larsson; Stefan Wastegård; Britta Sannel; Christine Lane; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; tephrochronology; tephrostratigraphy; tephra; palaeoclimate; Last Glacial–Interglacial Transition; Scandinavia; naturgeografi; Physical Geography;

    Sammanfattning : The project presented in this thesis provides two examples of applications of tephrochronology in Scandinavia. The usage of tephra deposits preserved in sediments—i.e. LÄS MER

  3. 3. Laborativt arbete i grundskolans senare år : lärares mål och hur de implementeras

    Författare :Per Högström; Christina Ottander; Sylvia Benckert; Andreas Redfors; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Case studies; Laboratory manuals; Lab work; Nature of science; Science education; Science classroom; Scientific Inquiry; Secondary school; Teachers; Fallstudier; Grundskolans senare år; Laborativt arbete; Lärare; Naturvetenskapens karaktär; NO-undervisning; Undersökande arbete; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Laboratory work is considered important for student achievements in science education. This thesis will contribute with increased knowledge about lab work in science education in Swedish secondary school. LÄS MER

  4. 4. Black & white or shades of grey : teachers perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching

    Författare :Lotta Leden; Lena Hansson; Andreas Redfors; Malin Ideland; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Nature of science; teachers perspectives; Didactical questions; Focus groups; Nature of science; School science; Science teaching traditions; Scientific literacy; Teachers’ perspectives;

    Sammanfattning : Avhandlingen utforskar lärares perspektiv och förhandlingar gällande vilken roll “naturvetenskapens karaktär” (engelska ”nature of science”, NOS) kan spela i grundskolans NO-undervisning. Tidigare forskning har visat att NO-undervisning ofta har ett starkt fokus på naturvetenskapliga begrepp och strukturerade laborationer med ett implicit fokus på ”korrekta svar”. LÄS MER

  5. 5. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl-Göran Karlsson; Madelen Bodin; Staffan Selander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; interactions; communication; meaning making; peer discussion; scientific ideas; social semiotics; organizational levels; naturvetenskapernas didaktik; kvalitativa studier; biologi; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Bakgrund Syftet med denna avhandling är att få veta mer om hur elever skapar mening i mötet med innehållet i skolans naturvetenskap. De resultat som presenteras i avhandlingen är resultat som visar hur eleverna uttrycker sig under utvalda interaktioner från naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER