Sökning: "natur känslor"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden natur känslor.

  1. 1. Nye skabelsesberetninger om æg, sæd og embryoner : Et etnografisk studie af skabelser på sædbanker og fertilitetsklinikker

    Författare :Stine Adrian; Nina Lykke; Marit Melhuus; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Gender studies; Assisted reproduction; creation stories; material-discursive relations; agency; emotions; situated knowledges; nature culture; gender; ethnography; performativity; feminist new materialist theory; sexual dimorphism; Genusforskning; Assisterad befruktning; skapelseberättelser; materiellt-diskursiva relationer; agens; känslor; situated knowledges; natur kultur; kön; etnografi; performativitet; feministisk ny materialitesteori; visuella representationer; köns dimorfism;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om användandet av assisterad befruktning i Danmark och Sverige. Teknologierna är intressanta eftersom de skapar möjligheter för barn att födas som annars inte skulle ha blivit till. De utmanar också normerande föreställningar om sexualitet, etnicitet, normalitet, ålder, kön och släktskap. LÄS MER

  2. 2. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande

    Författare :Per-Eskil Persson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; algebra; gymnasium; begreppsutveckling; attityder; aktionsforskning; Mathematics Education;

    Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER

  3. 3. Everything has its processes, one could say - A longitudinal study following students’ ideas about transformations of matter from age 7 to 16

    Författare :Lena Löfgren; Margareta Ekborg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; longitudinal study; primary education; secondary education; science learning; transformations of matter; the particulate nature of matter; longitudinell studie; grundskola; lärande i naturvetenskap; materietransformationer; materiens partikelnatur; transformations of matter; science learning; secondary education; primary education; longitudinal study; the particulate nature of matter;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om elevers lärande och meningsskapande i naturvetenskap. Det teoretiska ramverket bygger på Human Constructivism. Detta perspektiv framhåller det unika samspel som äger rum mellan tankar, känslor och handlingar då människor skapar mening. Perspektivet betonar också språkets viktiga roll i lärandeprocesser. LÄS MER

  4. 4. Upplysning utan förnuft : begär och frihet hos Thomas Hobbes, John Locke, David Hume och Montesquieu

    Författare :Victoria Höög; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; John Locke; Thomas Hobbes; postmodernism; modernity; women; political freedom; classical republicanism; human nature; reason; virtue; passions; Enlightenment; desire; David Hume; Charles de Montesquieu.; History of philosophy; history of ideas; Filosofins historia; idéhistoria;

    Sammanfattning : This essay has three main aims. The first one is to give an overview of some hundred years of European intellectual history, bringing out new aspects of the classical thinkers. The analysis of the four philosophers Thomas Hobbes, John Locke, David Hume and Charles de Montesquieu aims at illustrating a general historical process, viz. LÄS MER

  5. 5. Empatisk förståelse. Från inlevelse till osjälviskhet

    Författare :Mats Johansson; Praktisk filosofi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; mental simulation; simulation theory; altruism; unselfishness; role taking; perspective taking; empathic understanding; empathy; sympathy; Philosophy; Filosofi;

    Sammanfattning : This treatise examines the nature of empathic understanding, i.e. understanding of what it is like for someone to be in a particular mental state. Its aim is twofold: (1) to explain how empathic understanding is possible, and (2) to explain how empathic understanding can cause unselfishness. LÄS MER