Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 37 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Det städade folkhemmet : Tyskfödda hembiträden i efterkrigstidens Sverige

    Författare :Emma Strollo; Diana Mulinari; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Domestic work; oral history; migration; narrative analysis; German guilt; intersectionality; Hembiträde; hushållsarbete; muntlig historia; oral history; narrativ analys; migration; tyska skulden; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Efter andra världskriget kom ett stort antal tyska kvinnor till Sverige för att arbeta. Trots en stigande arbetskraftsbrist under efterkrigstiden blev utomnordiska kvinnor anvisade till hembiträdesarbete under två år innan de kunde söka andra arbeten. LÄS MER

  2. 7. Den granskande makten : Institutionell identitet och rättsnarrativ i SVT:s Uppdrag granskning

    Författare :Magnus Danielson; Ester Pollack; Sigurd Allern; Espen Ytreberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Granskande journalistik; makt; narrativ; journalistik; Journalism; Journalistik;

    Sammanfattning : SVT:s Uppdrag granskning ett av de mest högprofilerade TV-program som specialiserat sig på uppgiften att granska makten. Programmet studeras i den egenskapen som en fallstudie inom forskningsområdet journalistik och makt. LÄS MER

  3. 8. (Un)bearable freedom : Exploring the becoming of the artist in education, work and family life

    Författare :Sofia Lindström; Erling Bjurström; Marita Flisbäck; Stephanie Taylor; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cultural work; visual artists; subjectivity; discourse analysis; narrative analysis; Konstnärligt arbete; bildkonstnärer; subjektivitet; diskursanalys; narrativ analys;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and understand three important social contexts for the becoming of an artistic subjectivity: education, work and family life. The empirical data consist of interview material with alumni from the Royal Institute of Art in Stockholm, staff of the institute, and a survey material from the Swedish National Artists Organization (KRO/KIF). LÄS MER

  4. 9. Berättelser om ungdomsgäng i förorten. Genus, makt, moral

    Författare :Susanne Liljeholm Hansson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomsgäng; kriminalitet; förort; uppförandekoder; social konstruktionism; narrativ analys; tolkningsrepertoar; kategorisering; social exkludering; relativ deprivation; moralisk differentiering; genus; positionering; hegemonisk maskulinitet; protestmaskulinitet; maktrelationer;

    Sammanfattning : Abstract Title: Narratives about youth gangs in the disadvantaged suburban neighbourhood. Gender, power, morality Author: Susanne Liljeholm Hansson Key words: Youth gangs, criminality, disadvantaged neighbourhood, codes of conduct, social constructionism, narrative analysis, interpretive repertoire, categorization, social exclusion, relative deprivation, moral differentiation, gender, positioning, hegemonic masculinity, protest masculinity, power relations Distribution: University of Gothenburg, Department of Social Work, Box 720, S-405 30 Göteborg ISBN: 978-91-86796-93-8 ISSN: 1401-5781 E-publishing: http://hdl. LÄS MER

  5. 10. Elevers skrivande som identitetsskapande aktivitet i skolan  - innehåll och begränsningar

    Författare :Eva Nilson; Gunilla Molloy; Håkan Åbrink; Viveka Adelswärd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; identity construction; narrative analyses; power knowledge; reflexivity; discourse analyses; late modernity; intertextuality; identitetskonstruktion; narrativ analys; makt vetande; reflexivitet; diskursanalys; senmodernitet; intertextualitet; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how self presentations and reflexive writing work as displaying identity in the school context. In the curriculum from 1994 and the current curriculum (GY11) for the Swedish upper secondary school, identity making is central in how the subject Swedish  is defined. LÄS MER