Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 37 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Towards feminist health empowerment for self-testing apps : testing for dementia

    Författare :Alexandra Kapeller; Jelmer Brüggemann; Lisa Guntram; Kristin Zeiler; Federica Lucivero; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Self-testing apps; MHealth; Empowerment; Phenomenology; Dementia; Självtest-appar; Mobilhälsa; Empowerment; Fenomenologi; Demens;

    Sammanfattning : Health empowerment, the idea to enable people to assume more control over their health decisions, has been a buzzword in health care organisation and has recently received even more attention through the popularisation of mobile health (mHealth) apps. One form of mHealth are self-testing apps, which offer users to test themselves for medical conditions as severe as dementia and Parkinson’s disease. LÄS MER

  2. 17. Tvillingskap genom livet : individualitet och relation i äldre tvillingars livsberättelser

    Författare :Sirpa Pietilä; Anita Björklund; Pia Bülow; Bo Malmberg; Peter Öberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; tvillingskap; tvillingrelation; livsberättelser; individualitet; äktenskap; sorg; socialt arbete;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att utforska, beskriva och förstå upplevelser av tvillingskap utifrån äldre tvillingars livsberättelser. De 35 tvillingarna som ingår i denna avhandling var ett urval av deltagarna i två longitudinella studier av äldre tvillingar, SATSA (Swedish Adoption Twin Study of Aging) och Gender. LÄS MER

  3. 18. From Motion Pictures to Robotic Features : Adopting film sound design practices to foster sonic expression in social robotics through interactive sonification

    Författare :Adrian Benigno Latupeirissa; Roberto Bresin; Kjetil Falkenberg; Iolanda Leite; KC Collins; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; human-robot interaction; social robotics; film sound design; robot sound; interactive sonification; människa-robotinteraktion; social robotik; filmljuddesign; robotljud; interaktiv sonifiering; Media Technology; Medieteknik;

    Sammanfattning : This dissertation investigates the role of sound design in social robotics, drawing inspiration from robot depictions in science-fiction films. It addresses the limitations of robots’ movements and expressive behavior by integrating principles from film sound design, seeking to improve human-robot interaction through expressive gestures and non-verbal sounds. LÄS MER

  4. 19. En studie om interprofessionellt lärande i teamarbete : Fallet med en 'best practice´ för tvångsvård

    Författare :Tuija Viking; Inga Wernersson; Maria Skyvell Nilsson; Samuel Edelbring; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fallstudie; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt teamarbete; Professionella skillnader; Kontrovers; Strategi; Genus och Textuell mediation; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Vårdvetenskap; Nursing science;

    Sammanfattning : Det interprofessionella lärandet, IPL, i team har blivit ett populärt medel för att öka samarbete och kvalité i den sociala sektorn och hälso- och sjukvård. En alltmer specialiserad och fragmentiserad vård, som ofta genomförs i team, har lett till stor spridning av interprofessionell utbildning, IPE. LÄS MER

  5. 20. Simulerade skoldilemman : redkap för utveckling av reflektionsfömåga?

    Författare :Eva Edman-Stålbrandt; Sven-Erik Hansén; Gunilla Svingby; Yngve Nordkvelle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; simulering; reflektion; mediering; redskap; scaffolding; lärande; lärarutbildning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att studera lärarstuderandes samtal om simulerad skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete. Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk lärarutbildning. LÄS MER