Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 37 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Towards feminist health empowerment for self-testing apps : testing for dementia
Sammanfattning : Health empowerment, the idea to enable people to assume more control over their health decisions, has been a buzzword in health care organisation and has recently received even more attention through the popularisation of mobile health (mHealth) apps. One form of mHealth are self-testing apps, which offer users to test themselves for medical conditions as severe as dementia and Parkinson’s disease. LÄS MER
17. Tvillingskap genom livet : individualitet och relation i äldre tvillingars livsberättelser
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att utforska, beskriva och förstå upplevelser av tvillingskap utifrån äldre tvillingars livsberättelser. De 35 tvillingarna som ingår i denna avhandling var ett urval av deltagarna i två longitudinella studier av äldre tvillingar, SATSA (Swedish Adoption Twin Study of Aging) och Gender. LÄS MER
18. From Motion Pictures to Robotic Features : Adopting film sound design practices to foster sonic expression in social robotics through interactive sonification
Sammanfattning : This dissertation investigates the role of sound design in social robotics, drawing inspiration from robot depictions in science-fiction films. It addresses the limitations of robots’ movements and expressive behavior by integrating principles from film sound design, seeking to improve human-robot interaction through expressive gestures and non-verbal sounds. LÄS MER
19. En studie om interprofessionellt lärande i teamarbete : Fallet med en 'best practice´ för tvångsvård
Sammanfattning : Det interprofessionella lärandet, IPL, i team har blivit ett populärt medel för att öka samarbete och kvalité i den sociala sektorn och hälso- och sjukvård. En alltmer specialiserad och fragmentiserad vård, som ofta genomförs i team, har lett till stor spridning av interprofessionell utbildning, IPE. LÄS MER
20. Simulerade skoldilemman : redkap för utveckling av reflektionsfömåga?
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att studera lärarstuderandes samtal om simulerad skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete. Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk lärarutbildning. LÄS MER