Sökning: "musikundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 20 avhandlingar innehållade ordet musikundervisning.

  1. 16. Musiklärares val av undervisningsinnehåll. En studie om musikundervisning i ensemble och gehörs- och musiklära inom gymnasieskolan

    Författare :Marie-Helene Zimmerman Nilsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; music education; upper secondary school; music didactics; variation theory; music teaching; teaching ensemble; teaching music theory; choice of teaching content; learning object;

    Sammanfattning : The way in which music teachers choose and use the subject content in ensemble and music theory in the upper secondary school is focused in this study. The point of interest is the everyday classroom teaching of music teachers. The intentions that music teachers have with their teaching is also studied. LÄS MER

  2. 17. "I min familj är vi omusikaliska" : en studie av barns musikaliska identitet

    Författare :Joakim Hellgren; Eva Georgii-Hemming; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes som ett musikprojekt på en mindre skola där alla barn i årskurserna fyra till sex deltog. Barnen fick under sju veckor lära sig grunderna i de vanligast förekommande instrumenten i rockgruppsspel. LÄS MER

  3. 18. Organ improvisation : Activity, action and rhetorical practice

    Författare :Karin Johansson; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Rhetorical practice; Cultural-historical activity theory; Higher music education; Western art music; Discursive practices; Organ improvisation;

    Sammanfattning : This thesis focuses on contemporary organ improvisation in Western European musical culture. The aim of the study is to explore organists’ descriptions, constructions and definitions of improvisation in words and music, with an interest in the interaction between receptivity, creativity and change. LÄS MER

  4. 19. Spelet om musiken - Unga musiker spelar digitala musikspel : The game about the music: Young musicians playing digital music games

    Författare :Jens Ideland; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Digitala lärandemiljöer; Spel och lärande; Affordanser; Inramningar; Musikutbildning;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har många spelutvecklare, utbildare och forskare argumenterat för att digitala spel bör användas som miljöer för lärande. Vanliga argument har varit att spel är säkra zoner där misslyckanden inte får allvarliga konsekvenser och att spelare kan upptäcka och lära sig se aktiviteter från de professionellas synvinkel. LÄS MER

  5. 20. Från guidad visning till shopping och förströdd tillägnelse: moderniserade villkor för ungdomars musikaliska lärande

    Författare :Claes Ericsson; Lars Lilliestam; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musikvetenskap; Musicology; group conversations; learning in school and in leisure time; modernity; adolescents; teaching; Music; learning; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Musicology;

    Sammanfattning : Abstract In the Swedish compulsory school system there is a trend towards increased student influence. School ideologists have for at least ten years strongly emphasised this issue. This tendency is in line with a more general direction in Western societies, which in many aspects has moved toward individualisation. LÄS MER