Sökning: "musikpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 44 avhandlingar innehållade ordet musikpedagogik.

  1. 6. Music from the Backyard : Hagström's Music Education

    Författare :Ketil Thorgersen; Sture Brändström; Ronny Lindeborg; Gunnar Ternhag; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hagström; music education; pragmatism; educational history; Hagström; musikpedagogik; pragmatism; utbildningshistoria; Music education; Musikpedagogik; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. När kulturer spelar med i klassrummet : En sociokulturell studie av ungdomars lärande i musik

    Författare :Annette Mars; Sidsel Karlsen; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker ungdomars lärande i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. De två delstudierna är genomförda med en teoretisk utgångspunkt som gör gällande att människor lär sig musik i samspel med andra människor samt att de använder sig av medierande verktyg i de lärsituationer de deltar i, vidare involveras den proximala utvecklingszonen, samt muntlig och skriftlig lärandekultur. LÄS MER

  3. 8. Spelets regler : En studie av ensembleundervisning i klass

    Författare :Anna Backman Bister; Cecilia Hultberg; Sidsel Karlsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; individually adapted education; peer-teaching and -learning; ensemble teaching; music class teaching; musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore criteria characterizing music teacher’s strategies when trying to adapt their teaching to individual students. The interaction of three music teachers with their students was explored in case studies in different parts of Sweden (a pre-study, and the main study consisting of two parallel studies). LÄS MER

  4. 9. Två musikpedagogiska fält : en studie om kommunal musikskola och musiklärarutbildning

    Författare :Sture Brändström; Christer Wiklund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; music education; music pedagogy; music instruction; ethnomu-sicology; music sociology; music teacher education; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : The thesis consists of two parts. One is directed towards municipal music schools, and one deals with music teacher education at university level. The purpose was to investigate the recruitment to these two educations, and to describe and explain how different student groups perceived and used their education. LÄS MER

  5. 10. Medierande verktyg i körledarpraktik : en studie av arbetssätt och handling i körledning med barn och unga

    Författare :Pia Bygdéus; Göran Folkestad; Karin Johansson; Anne Haugland Balsnes; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; choir leadership; choral education; choral conducting; mediating tools; working approaches; sociocultural perspective; Music Education; Musikpedagogik; choir leadership; choral education; choral conducting; mediating tools; working approaches; sociocultural perspective;

    Sammanfattning : In Sweden, approximately 5 % of the population sing in a choir or a singing group which means that about 500 000 people plus a number of choral conductors regularly meet in choir related practices. The aim of the present study is to describe, verbalize and make visible the mediating tools used by choir directors working with children and youth. LÄS MER