Sökning: "musik och samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden musik och samhälle.

  1. 1. Inte bara musik. : Om elevers positionerande i grundskolans musikklassrum

    Författare :Mikael Persson; Claes Ericsson; Monica Lindgren; Elin Angelo; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Music pedagogy; Music education; Discursive psychology; Discourse analysis; Conversation analysis; Positioning theory; Secondary school; Gender; Social constructionism; Music pedagogy; Music education; Discursive psychology; Discourse analysis; Conversation analysis; Positioning theory; Secondary school; Gender; Social constructionism;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to study how positioning among students in the music classroom interplays with music teaching activities as practised in Swedish comprehensive schools. The study uses a videoethnographic technique for documenting interactions between students in two different music classrooms. LÄS MER

  2. 2. Meningserbjudanden och val : en studie om musicerande i musikundervisning på högstadiet

    Författare :Annika Falthin; Cecilia Hultberg Kärnefelt; Tore West; Johan Söderman; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; music; teaching; musical interaction; meaning making; semiotic resources; transmodality; dialogue;

    Sammanfattning : AbstractAffordance and choice: performing music in lower secondary schoolThe purpose of this study is to elucidate affordances and meaning-making processes where students in Compulsory lower secondary education learn to play music together in music class. The data consists of a series of observed music lessons, performances and stimulated recall interviews in two 8th form classes, video recorded in the course of one term. LÄS MER

  3. 3. The Movement of a Musical Work : Ernst Krenek’s Opus 20 in the Interwar Years

    Författare :Johan Larson Lindal; Eva Hemmungs Wirtén; Martin Fredriksson; Ingemar Grandin; Julian Johnson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Actor-Network Theory; Musical work concept; Micro-history; Modernism; Ernst Krenek; Actor-Network Theory; musikaliska verkbegreppet; mikrohistoria; modernism; Ernst Krenek.;

    Sammanfattning : The dissertation studies how one ‘modern’ piece of music from the early 20th century became conceptualised as an idealised musical work: the Third String Quartet, opus 20 (op. 20) by Austrian composer Ernst Krenek (1900–1991). LÄS MER

  4. 4. ”Det är ur görandet tankarna föds” – från idé till komposition : En studie av kompositionsprocesser i högre musikutbildning

    Författare :Frans Hagerman; Cecilia K. Hultberg; Anders Tykesson; Karin Johansson; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; higher music education; musical composition; music notation; problem solving; scaffolding; feedback; revision; högre musikutbildning; musikalisk komposition; musiknotation; problemlösning; stöttning; återkoppling; revidering; higher music education; musical composition; music notation; problem solving; scaffolding; feedback; words: higher music education; musical composition; music notation; problem solving; scaffolding; feedback; revision;

    Sammanfattning : “Doing gives birth to ideas”. From ideas to composition: a study of composition processes in higher music education. Recent technological developments have challenged the historical methods of composing music for acoustical instruments using traditional scores. LÄS MER

  5. 5. Grrlziner : Populärfeminism, identitet och strategier

    Författare :Martina Ladendorf; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feminism; Tredje vågen-feminism; Damtidningar; Unga kvinnor; Internet; Queerteori; Medieforskning; Webzine; Subjektivitet identitet; grrlzine; Cyberkulturforskning; Cultural studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att undersöka genren grrlziner på Internet, tidningar av och för unga kvinnor som anknyter till samtida feministiska strömningar. Studien har ett flertal teoretiska och metodologiska perspektiv. LÄS MER