Sökning: "multimodalitet"

Visar resultat 11 - 15 av 32 avhandlingar innehållade ordet multimodalitet.

  1. 11. Tecken av betydelse : En studie av dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum

    Författare :Camilla Lindahl; Bengt-Olov Molander; Inger Lindberg; Anders Jakobsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Science education; multilingualism; sign language; multimodality; social semiotics; dialogic teaching; translanguaging; scaffolding; Naturvetenskapsämnenas didaktik; flerspråkighet; teckenspråk; multimodalitet; socialsemiotik; dialogisk undervisning; translanguaging; stöttning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Ett gemensamt meningsskapande i skolans naturvetenskapliga klassrum förutsätter en interaktion som i allt högre grad kommer att präglas av ett naturvetenskapligt språkbruk. Utvecklingen av ett naturvetenskapligt ämnesspråk innebär ofta en stor utmaning för flerspråkiga elever som lär sig naturvetenskap på sitt andraspråk och vars behov av stöttning därför är särskilt stort. LÄS MER

  2. 12. Berättelser med sanningsanspråk : Språklig och multimodal argumentation i huvudförhandling och dom

    Författare :Joacim Lindh; Gunilla Byrman; Sofia Ask; Monica Burman; Hanna-Sofia Rehnberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; critical discourse analysis; legitimation; district court; systemic-functional grammar; multimodality; social semiotics; technological influence; interrogation; legal narratives; recontextualisation; social practices; influential relations; Kritisk diskursanalys; legitimering; tingsrätt; systemisk-funktionell grammatik; multimodalitet; socialsemiotik; förhör; teknik; berättelser; rekontextualisering; social praktik; påverkansrelationer; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : The pupose is to study stories about crime, mythopoesis, via the modalities of speech, text and image and to problematise movements of texts that originate in other contexts and institutions. The study examines how and why rhetorical strategies are used to legitimise and delegitimise the content of speeches, texts and images in trials and how relations of influence occur between plaintiffs and defendants in written judgements. LÄS MER

  3. 13. Litteracitetsaktiviteter i slöjd och samhällskunskap : Fallstudier av flerspråkiga elevers textanvändning

    Författare :Eva Lindqvist; Kristina Danielsson; Monica Axelsson; Åsa af Geijerstam; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; fallstudier; flerspråkighet; litteracitet; textanvändning; multimodalitet; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : The present thesis comprises two case studies of two multilingual pupils in second-ary school, focusing on the relationship between knowledge, language and learning through a comparison of literacy activities in the two school subjects, Textile Crafts and Social Studies.The theoretical framework is sociocultural and the research methods include ob-servations, interviews and artifact analysis of the literacy practices in the two sub-jects as well as analyses of spoken and written texts. LÄS MER

  4. 14. Dansundervisning som förkroppsligad multimodal praktik : en studie om kommunikation och interaktion i dansundervisning

    Författare :Annika Notér Hooshidar; Birgitta Sandström; Anna-Lena Kempe; Ragnhild Sandberg Jurström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dance teaching and learning; communication; interaction; multimodality; semiotic resources; design; dansundervisning; kommunikation; interaktion; multimodalitet; semiotiska resurser; design; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Dansundervisning som förkroppsligad multimodal praktikEn studie om kommunikation och interaktion i dansundervisning. ABSTRACTDance teaching as embodied multimodal practiceA study about communication and interaction in dance teaching. LÄS MER

  5. 15. Robot Sound in Interaction : Analyzing and Designing Sound for Human-Robot Coordination

    Författare :Hannah Pelikan; Leelo Keevallik; Mathias Broth; Christian Licoppe; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Conversation analysis; Ethnomethodology; Human-robot interaction; Interaction design; Multimodality; Non-lexical sounds; Robot sound; Video analysis; Etnometodologi; Icke-lexikala ljud; Interaktionsanalys; Interaktionsdesign; Multimodalitet; Människa-robotinteraktion; Robotljud; Videoanalys;

    Sammanfattning : Robots naturally emit sound, but we still know little about how sound can serve as an interface that makes a robot’s behavior explainable to humans. This dissertation draws on insights about human practices for coordinating bodily activities through sound, investigating how they could inform robot design. LÄS MER