Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Dans, mobilitet, multimodalitet : En interaktionell studie av lärandesituationer i showdansklasser

    Författare :Jessica Douglah; Catrin Norrby; Karolina Wirdenäs; Helen Melander Bowden; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Interaction; dance classes; EMCA; demonstration; multimodality; learning; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis builds on three studies exploring demonstrations in show dance classes. Primarily, the thesis contributes to research on multimodality and mobile learning activities. Secondly, the thesis adds to the development of multimodal transcription by proposing alternative ways of transcribing multimodal actions within these kinds of activities. LÄS MER

  2. 2. Movere - Att sätta kunskap i rörelse : en analys av ett ämnesintegrerat i bild och samhällskunskap

    Författare :Lisa Öhman-Gullberg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bildpedagogik; film; genus; multimodalitet; visuell kultur; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks elevers arbete med film som en kommunikativ resurs. Två klassers ämnesintegrerade verksamhet i bild och samhällskunskap i grundskolans år 6 studeras. Arbetet genomfördes under valrörelsen hösten 2003 inför Sveriges folkomröstning om EMU. LÄS MER

  3. 3. Afasi och narrativt aktörskap – mediebilder, självberättelser och multimodala litteracitetspraktiker

    Författare :Helena Taubner; Åsa Wengelin; Malin Hallén; Per-Olof Hedvall; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; aphasia; disability; narrative agency; media representations; stories of self; social media; multimodality; literacy practices; Bourdieu; afasi; funktionshinder; narrativt aktörskap; mediebilder; självberättelser; sociala medier; multimodalitet; litteracitetspraktiker; Bourdieu;

    Sammanfattning : Afasi är en förvärvad språklig funktionsnedsättning som oftast orsakas av stroke. En person med afasi kan ha svårigheter med både talat och skriftligt språk, och både med produktion och förståelse. Därför medför afasi att individens förmåga och förutsättningar att skapa sin egen självberättelse, d.v. LÄS MER

  4. 4. Adaptive Robot Presenters : Modelling Grounding in Multimodal Interaction

    Författare :Agnes Axelsson; Gabriel Skantze; Johan Boye; Elisabeth André; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Human-robot interaction; Dialogue; Presentation; Museum; Grounding; Multimodal; Feedback; Classification; Knowledge graphs; KG; KG-to-text; WebNLG; System; Learning; Large Language Model; LLM; människa-robot-interaktion; hri; dialog; presentation; museum; grundning; multimodal; multimodalitet; återmatning; klassifikation; kunskapsgraf; kg; kg-till-text; data-tilltext; webnlg; system; inlärning; lärande. stor språkmodell; llm; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : This thesis addresses the topic of grounding in human-robot interaction, that is, the process by which the human and robot can ensure mutual understanding. To explore this topic, the scenario of a robot holding a presentation to a human audience is used, where the robot has to process multimodal feedback from the human in order to adapt the presentation to the human's level of understanding. LÄS MER

  5. 5. Feber i interaktion : Kropp, kunskap och legitimitet i svenska primärvårdssamtal

    Författare :Klara Bertils; Anna Lindström; Helen Melander Bowden; Camilla Lindholm; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; conversation analysis; medical interaction; epistemics; multimodality; joint activity; nurse-patient; fever; conversation analysis; samtalsanalys; vårdkommunikation; kunskap; multimodalitet; gemensamma aktiviteter; sjuksköterska-patient; undersköterska-patient; feber; Linguistics; Lingvistik;

    Sammanfattning : This thesis explores the social and interactional dimensions of fever and body temperature. Using the theoretical and methodological framework of Conversation Analysis, this thesis investigates how patients and healthcare professionals talk about fever, measure body temperature and negotiate the significance of temperature measurements in acute primary care encounters. LÄS MER