Sökning: "multimodal samtal"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden multimodal samtal.

  1. 1. Spänning och motstånd : en studie av samtal i karaktärsämnet på ett elprogram

    Författare :Fredrik Lundström; Anna Lindström; Fritiof Sahlström; Mathias Broth; Nigel Musk; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; challenging activities; conversation analysis; vocational training; apprenticeship; poetics; classroom interaction; electrician; multimodal; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : This study examines how teaching is interactionally accomplished within a vocational program for students studying to become electricians. The data is drawn from video recordings of classroom lectures as well as hands-on instructions at construction work sites. LÄS MER

  2. 2. Tolkade publika författarsamtal : Berättande och triadisk interaktion över språkgränser

    Författare :Elisabeth Geiger Poignant; Cecilia Wadensjö; Yvonne Lindqvist; Mats Landqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literary conversations in Sweden; consecutive interpreting; episode analysis; participation framework; multimodal affiliation; co-narrative storytelling; Translation Studies; översättningsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation investigates the occurrence and nature of public literary conversations within the discipline of Translation and Interpreting Studies. Alongside a macro-sociological exploration of public literary talks in Sweden from 1998–2018 ­– in relation to literary translations published during the same period – the dissertation mainly presents detailed interaction analyses of three interpreter-mediated public literary conversations. LÄS MER

  3. 3. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet

    Författare :Johanna Andersson; Lena Tibell; Jesper Haglund; Christina Ottander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; children; drawings; conceptions; heat; mixning; human body; living min-living; barn; teckningar; föreställningar; värme; blandning; människokroppen; levande inte levande;

    Sammanfattning : Barns föreställningar utgör en viktig del i deras begreppsbildning inom naturvetenskap vilket betonas inom konstruktivismen. I denna avhandling utgör en socialkonstruktivistisk syn på lärande det teoretiska ramverket. LÄS MER

  4. 4. Interaction and Language Assessment in Aphasia and Dementia : A Comparative Perspective

    Författare :Karin Myrberg; Christina Samuelsson; Lars-Christer Hydén; Heidi Hamilton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Aphasia; Dementia; Assessment; Testing; Interaction; Language; Cognition;

    Sammanfattning : Language problems in dementia resemble the symptoms of aphasia in many respects. A growing body of research discusses the cognitive deficits associated with aphasia. Despite common denominators, very little is written with a comparative perspective on the two clinical groups. LÄS MER

  5. 5. Simulerade skoldilemman : redkap för utveckling av reflektionsfömåga?

    Författare :Eva Edman-Stålbrandt; Sven-Erik Hansén; Gunilla Svingby; Yngve Nordkvelle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; simulering; reflektion; mediering; redskap; scaffolding; lärande; lärarutbildning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att studera lärarstuderandes samtal om simulerad skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete. Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk lärarutbildning. LÄS MER