Sökning: "motiv och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade orden motiv och lärande.

  1. 1. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER

  2. 2. Att främja medverkan : Utmaningar och möjligheter för barns och ungdomars delaktighet vid design av digitala edutainmentproduktioner

    Författare :Karin Danielsson Öberg; Victor Kaptelinin; Christina Mörtberg; Charlotte Wiberg; Ellen Christiansen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; participatory design; user-centered design; children; teenagers; edutainment; activity theory; användarmedverkan; design; barn; ungdomar; aktivitetsteori; verksamhetsteori; edutainment; Informatics; computer and systems science; Informatik; data- och systemvetenskap; Informatics; Informatik; computer and systems sciences; data- och systemvetenskap;

    Sammanfattning : Denna avhandling inom interaktionsdesign handlar om användarmedverkan vid design av digitala edutainmentspel. Arbetet omfattar en aktionsorienterad forskningsansats där barns och ungdomars medverkan har främjats i tre tillämpade designprojekt. LÄS MER

  3. 3. Välja teknik? : Ungdomars röster om valet till gymnasiets teknikprogram

    Författare :Anette Pripp; Jakob Cromdal; Thomas Ginner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Young people; elections of upper secondary school; technology programs; thematic analysis; Ungdomar; gymnasieval; teknikprogrammet; tematisk analys; Young people; elections of upper secondary school; technology programs; thematic analysis;

    Sammanfattning : Gymnasievalet är ett viktigt beslut i ungdomars liv. Den här avhandlingen handlar om ungdomars gymnasieval till teknikprogrammet och om hur de beskriver sina skäl till och omständigheter kring att deras val föll på det programmet. Studiens fokus har varit riktat mot vilka motiv som ungdomar framhåller som viktiga för sitt val. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande i matematik : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Författare :Frida Harvey; Per Nilsson; Anna Teledahl; Inger Eriksson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Activity system; Contradictions; Cultural Historical Activity Theory; PLCs in mathematics; mathematics education; Kollegialt lärande; kollegialt lärande i matematik; matematikdidaktik; motsättningar; verksamhetssystem; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : In the last decade, Professional Learning Communities (PLCs) are increasingly used as models for teachers’ joint efforts in developing their teaching. The overall aim of this licentiate thesis is to expand the knowledge of PLCs in mathematics, by deepening the understanding of aspects that influence the establishment, organization, and implementation of PLCs in mathematics. LÄS MER

  5. 5. Malmens manliga mysterium : En interaktiv studie om kön och tradition i modernt gruvarbete

    Författare :Eira Andersson; Anna Fogelberg-Eriksson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö; Arbetsvetenskap; Human Work Science;

    Sammanfattning : Avhandlingen bidrar till förståelse för yrkeslivets betydelse för en uppdelning mellan män och kvinnor, manlighet och kvinnlighet. Genom att belysa hur maskulinitet gestaltas och förhandlar i en mansdominerad industrikontext, som gruvarbete, kan vi förklara ordningar mellan män såväl som funktioner i en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER