Sökning: "miljöer för lärande och utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden miljöer för lärande och utveckling.
1. Datorstöd för identifiering av individers kunskap och kompetens inom organisationer
Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att underlätta identifiering av personer med relevant kunskap antingen som en källa till information eller för att utföra någon typ av aktivitet. Den övergripande forskningsfrågan är: Vilka faktorer i ett datoriserat informationssystem är viktiga för att förbättra möjligheterna att identifiera personer med relevant kunskap och kompetens? Arbetet tar sin utgångspunkt i Knowledge Management. LÄS MER
2. A solution space perspective on customization
Sammanfattning : Customization is an important feature in today’s manufacturing industry. Although this sector is typically associated with standardization and mass production, the increase in global competition, technological development and demand for product variety has driven many manufacturers, starting from the end of the last century, to offer customized products and services. LÄS MER
3. Att stödja flygförares utveckling – en studie av instruktörsbeteenden under övning i flygsimulator
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats utgör en kappa som bygger två rapporter. Dessa rapporter, ”Utbildning under uppbyggnad” (Fransson m.fl, 1999a) samt ”Lära av egen kraft” (Fransson m.fl, 1999b) har producerats som ett led i en utvärdering av en av svenska flygvapnets pilotutbildningar. LÄS MER
4. En studie av undervisnings- och lärandemiljöer i affärsspel
Sammanfattning : Arbetet grundar sig i ett intresse för mikrovärldar, informationssystem och informationsteknologi i kombination med min erfarenhet av flera undervisnings- och lärandemiljöer. Min nyfikenhet på hur spel kan stödja lärandeprocesser på ett bra sätt har bidragit till en fokusering på affärsspel. LÄS MER
5. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium
Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER