Sökning: "metodologiska utgångspunkter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden metodologiska utgångspunkter.

  1. 1. En empirisk vetenskap om duet : Om Alfred Schutz bidrag till sociologin

    Författare :Åke Nilsen; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schutz; interpretive sociology; phenomenology; methodology; everyday-life; methodical individualism; methodical holism; Garfinkel; Berger Luckman; sociological theory; Habermas; Sociology; Sociologi; methodical holism; Sociology;

    Sammanfattning : This dissertation examines Alfred Schutz's (1899-1959) approach to sociology, which early in his work he called an empirical science of the thou, with an emphasis on the sociological theory he worked out to strengthen interpretive sociology. Based on a methodological understanding about the possibility of being able to achieve scientific knowledge of the other's, the thou's, context within which meaning is created and action is based, Schutz further developed an interpretive approach which has its roots in Edmund Husserl's phenomenology. LÄS MER

  2. 2. Fel i tjänst : om felbedömning och påföljdsbestämning vid avtal om tjänster i oreglerade fall

    Författare :Peter Hultgren; Johan Lindholm; Jan Leidö; Kåre Lilleholt; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fel i tjänst; uppdragstagares kontraktsbrott; utfyllning; utfyllande rätt; analogier; allmänna rättsgrundsatser; allmänna rättsprinciper; felbedömning; påföljder; detentionsrätt; fullgörelse; prisavdrag; hävning; skadestånd; Law; juridik;

    Sammanfattning : Fel i tjänst är på grund av tjänsternas olikartade natur ett mycket brett ämne. Då majoriteten av tjänsterna som tillhandahålls på den svenska marknaden inte omfattas av reglering har ämnet vidare ett naturligt samband med metodfrågor om avtalsutfyllning med analogier och allmänna rättsgrundsatser. LÄS MER

  3. 3. Interaktion och naturvetenskap i en förskola och en förskoleklass

    Författare :Annika Elm; Staffan Selander; Tore West; Claes Malmberg; Sverige Stockholm Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood; early years; interaction; pre-school; science education; förskola; förskoleklass; interaktion; naturvetenskap; Educational work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med det här forskningsarbetet är att öka förståelsen av hur mönster i interaktionsprocesser påverkar barn och lärare i samtidiga skeenden. Studien syftar även till att öka insikten om hur naturvetenskapligt innehåll väljs ut och gestaltas i samspel mellan såväl barn som barn och lärare i en förskola och förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Från orsak till verkan : berättarstrategier i Sveriges Televisions inrikespolitiska nyhetsförmedling 1978-2005

    Författare :Michael Krona; Filmvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; media; domestic politics; journalism; power; Television; narrative; news; discourse; public sphere; moving images; Fairclough;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse the evolution of how domestic political news was constructed in television journalism from the end of the 1970s until the present day, and to discuss this in the context of contemporary political–economic changes in society. The empirical material is made up of domestic politics reporting on Swedish Television’s daily news programmes, Aktuellt (‘Current affairs’) and Rapport (‘Report’), in three different periods. LÄS MER

  5. 5. Matematiskt gestaltande i förskolan

    Författare :Kerstin Bäckman; Marita Lindahl; Christina Gustafsson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical formation; preschool; teaching; learning studies; here-and-now-situations; variation; the didactics of mathematics; matematiskt gestaltande; förskola; undervisning; lärstudier; här-ochnu-situationer; variation; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how mathematics is experienced and used in preschool children’s activities and how preschool teachers frame their teaching of mathematical content. The studies include analyses of children’s actions in different activities from a mathematical perspective and preschool teachers’ intentions with and their teaching of mathematics. LÄS MER