Sökning: "meningsskapande möten"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden meningsskapande möten.

  1. 1. Organisering och identifikation i byggherrerollen : Dialektik, möten och meningsskapande

    Författare :Annika Strömberg; Birger Ljung; Rolf Lundin; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Construction client; identification; process; dialectic; orders; community; meetings; insecurity; sense making; doubt and faith.; Industrial organisation; administration and economics; Industriell organisation; administration och ekonomi;

    Sammanfattning : This study within organization theory takes a process perspective and focuses on how the dialectic interaction between the structuring and improvisational parts of organizing is handled in construction sites. In studies of organizing where reality is seen as socially constructed with focus on the subjective source of organizations reality, the individuals understanding of the identity and the rolecan be seen as central to interpret the social processes. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl-Göran Karlsson; Madelen Bodin; Staffan Selander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; interactions; communication; meaning making; peer discussion; scientific ideas; social semiotics; organizational levels; naturvetenskapernas didaktik; kvalitativa studier; biologi; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Bakgrund Syftet med denna avhandling är att få veta mer om hur elever skapar mening i mötet med innehållet i skolans naturvetenskap. De resultat som presenteras i avhandlingen är resultat som visar hur eleverna uttrycker sig under utvalda interaktioner från naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER

  3. 3. I samtal med Kronofogden : Hur myndighetsservice görs i språkliga möten mellan inringare och kundservicehandläggare

    Författare :Maria Johansson; Björn Melander; Susanna Karlsson; Hedda Söderlundh; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; institutional talk; social interaction; meaning-making; conversation analysis; plain language; new public management; street-level bureaucracy; frontline interaction; debt; indebtedness; legitimacy; intersubjectivity; recipient design; epistemics; deontics; institutionella samtal; social interaktion; meningsskapande; samtalsanalys; klarspråk; new public management; gräsrotsbyråkrati; frontlinjesinteraktion; klarspråk; skuld; skuldsättning; legitimitet; intersubjektivitet; mottagaranpassning; epistemisk ordning; deontisk ordning; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis explores the interaction between frontline service officials and clients in customer service calls to the Swedish Enforcement Authority (SEA), a national government agency working with debts. The aim is to shed light on these service calls as interactional, meaning-making encounters between callers and frontline service officials. LÄS MER

  4. 4. Informellt lärande i en formell organisation : Om meningsskapande, kunskapsdomäner och kompetens i arbete med kommunala mål

    Författare :Camilla Seitl; Inga Wernersson; Lisbeth Eriksson; Thomas Winman; Gun-Britt Wärvik; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Goal formulation work; Meaning making; Domains of knowledge; Competence; Public organization; Målformuleringsarbete; Meningsskapande; Kunskapsdomäner; Kompetens; Offentlig verksamhet; Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om hur välfärdsaktörer (tjänstemän och politiker) i en kommunal organisation utformar mål för sin verksamhet. Aktörerna har ett samhällsansvar som innebär att de måste agera för att gå nya behov tillmötes. För att alla ska arbeta i samma riktning behöver tydliga mål utarbetas . LÄS MER

  5. 5. Den laborativa klassrumsverksamhetens interaktioner : En studie om vilket meningsskapande år 7-elever kan erbjudas i möten med den laborativa verksamhetens instruktioner, artefakter och språk inom elementär ellära, samt om lärares didaktiska handlingsmönster i dessa möten

    Författare :Gunilla Gunnarsson; Helge Strömdahl; Lena Tibell; Elsie Anderberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; naturvetenskapliga språkspel; laboration; Education; Pedagogik; Science Education;

    Sammanfattning : This thesis studies students’ encounters with school science language games within the framework of laboratory classroom activities in Elementary Electricity. The focus is on students’ interaction with the teacher and with other students as well as with artefacts. LÄS MER