Sökning: "medielandskap"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade ordet medielandskap.

  1. 1. Fiktion genom två medier : En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film

    Författare :Simon Wessbo; Bengt-Göran Martinsson; Therese Örnberg Berglund; Christina Olin-Scheller; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Litteraturreception; Filmreception; Litteraturdidaktik; Medieekologi; Medielandskap; Multimodalitet; Affordans; Intrigreception; Inferenser; Litteraturundervisning; Gymnasieskola; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med detaljerad kunskap om gymnasieelevers meningsskapande utifrån fiktion från olika medier, i detta fall skönlitteratur i form av en tryckt novell och en novellfilm som är en adaption av novellen. Fyra mediala förutsättningar iscensätts där skönlitteratur och film används, för att undersöka hur gymnasieungdomar skapar mening om skönlitteratur och film och vilka didaktiska konsekvenser detta får. LÄS MER

  2. 2. Nya perspektiv på litteraturhistoria : Utbildningsprogram om antiken, romantiken och Strindberg 1960–2012

    Författare :Stina-Karin Skillermark; Bengt-Göran Martinsson; Emma Eldelin; Stefan Lundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; The history of literature; Representation; Swedish educational programmes; The pedagogy of the history of literature; Multimodality; Media landscape; Edutainment; Implied recipient; Education; Bildung; Cultural field; Postmodernity liquid modernity; Litteraturhistoria; Litteraturhistoriska representationer; Utbildningsprogram; Utbildningsradion; Litteraturhistoriedidaktik; Multimodalitet; Medielandskap; Medieekologi; Edutainment; Tänkt mottagare; Bildning; Kulturella fält; Postmodernitet flytande modernitet;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de litteraturhistoriska framställningarna och deras tänkta mottagare i utbildningsprogram om antiken, romantiken och författaren August Strindberg under tidsperioden 1960–2012.I avhandlingens första delstudie analyseras programmens innehåll och form. LÄS MER

  3. 3. Typographic Man : Medielandskap i förändring - Studier i provinsens tryckkultur

    Författare :Roger Jacobsson; Alf Arvidsson; Billy Ehn; Orvar Löfgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Provincial print culture; media landscape media history; book history; cultural studies; field of cultural production; networks; history of reading; reading societies; voluntary associations; communication; book market; book distribution; Ethnology; Etnologi; Ethnology; etnologi;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis is to study how the media landscape of northern Sweden was shaped and transformed in the final years of the 18th century and first half of the nineteenth. This slowly-emerging new landscape brought with it new thoughts and new voices. LÄS MER

  4. 4. Seriegubbar och terrorkrig : Barn och dagstidningar i ett förändrat medielandskap

    Författare :Ebba Sundin; Lennart Weibull; Ingegerd Rydin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Helsingborgs Dagblad; Jönköpings-Posten; barnsidor; socialisation; läsvanor;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Högstadieungdomar skriver historia på bloggen : undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap

    Författare :Cecilia Johansson; Lars Petterson; Peter Reinholdsson; Staffan Selander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; blog; history education; historical learning; literacy; historical consciousness; realistic fiction; secondary school; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the literacy formed when a class blog is used as a tool for students studying history and explore how this particular literacy is used to generate historical knowledge. The study was conducted during the course of a project in which ninth-grade students contributed entries to a common blog in the form of a diary written by individuals who experienced the Second World War. LÄS MER