Sökning: "medicinsk pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden medicinsk pedagogik.

  1. 1. Ergonomi i musikutbildningen : ergonomiska och kognitiva aspekter på instrumentalspel

    Författare :Stojan Kaladjev; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; HUMANIORA; HUMANITIES; Musiker; Ergonomi; Musikundervisning; Yrkesskador; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Cold Heart, Warm Heart : On fiction, interaction, and emotion in medical education

    Författare :Anja Rydén Gramner; Katarina Eriksson Barajas; Sally Wiggins Young; Jessica Nina Lester; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discursive psychology; Medical education; Interaction; Medical humanities; Narrative medicine; Higher education; Professional identity; Professional emotion; Emotional labour; Affective stance; Fiction talk; Reflection; Diskursiv psykologi; Läkarutbildning; Interaktion; Medicinsk humaniora; Narrativ medicin; Högre utbildning; Professionell identitet; Professionella känslor; Emotionellt arbete; Affektiv positionering; Fiktionssamtal; Reflektion;

    Sammanfattning : Fiction is used for educational purposes in various fields such as engineering, law and higher education. In medical education, the theories of medical humanities and narrative medicine propose that engaging with fictional works can provide opportunities for medical students and physicians to develop central professional skills such as emotional awareness and empathy, which can help mitigate the documented empathy decline which occurs during medical training. LÄS MER

  3. 3. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : Konstruktionen af et objekt

    Författare :Morten Nørholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluering; evalueringsforskning; social reproduktion; sociale dominansforhold; doxa; habitus; felt; kapital; objektkonstruktion; pædagogik; sociologi; pædagogisk sociologi; forskning om forskning; refleksiv sociologi; auto-socio-analyse; Émile Durkheim; Pierre Bourdieu; Ulf P. Lundgren; Staf Callewaert; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Ph.d.-afhandlingen handler om evalueringer, om evalueringer af uddannelse med et fokus og perspektiv som er begrænset til en afdækning af forhold om evalueringer, til en formulering af en teori om evalueringer. I afhandlingens analyser og diskussioner anvendes teorier af Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. LÄS MER

  5. 5. Technology in education, necessary but not sufficient : understanding learning with virtual patients

    Författare :Samuel Edelbring; Nabil Zary; Rolf Wahlström; Timothy Dornan; Sweden Stockholm Karolinska Institutet Management and Ethics Informatics Dept of Learning; Karolinska Institutet; Karolinska Institutet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : With the rapid technological development and the broadening access to computers over recent decades, several technological innovations have emerged in medical education, including virtual patients. Students’ use of virtual patients is proposed to fill gaps in clinical exposure, and train clinical reasoning. LÄS MER