Sökning: "medicinsk pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden medicinsk pedagogik.
1. Ergonomi i musikutbildningen : ergonomiska och kognitiva aspekter på instrumentalspel
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Cold Heart, Warm Heart : On fiction, interaction, and emotion in medical education
Sammanfattning : Fiction is used for educational purposes in various fields such as engineering, law and higher education. In medical education, the theories of medical humanities and narrative medicine propose that engaging with fictional works can provide opportunities for medical students and physicians to develop central professional skills such as emotional awareness and empathy, which can help mitigate the documented empathy decline which occurs during medical training. LÄS MER
3. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser
Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER
4. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : Konstruktionen af et objekt
Sammanfattning : Ph.d.-afhandlingen handler om evalueringer, om evalueringer af uddannelse med et fokus og perspektiv som er begrænset til en afdækning af forhold om evalueringer, til en formulering af en teori om evalueringer. I afhandlingens analyser og diskussioner anvendes teorier af Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. LÄS MER
5. Technology in education, necessary but not sufficient : understanding learning with virtual patients
Sammanfattning : With the rapid technological development and the broadening access to computers over recent decades, several technological innovations have emerged in medical education, including virtual patients. Students’ use of virtual patients is proposed to fill gaps in clinical exposure, and train clinical reasoning. LÄS MER