Sökning: "mathematical reasoning Johan Lithner"
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden mathematical reasoning Johan Lithner.
1. On Mathematical Reasoning : being told or finding out
Sammanfattning : School-mathematics has been shown to mainly comprise rote-learning of procedures where the considerations of intrinsic mathematical properties are scarce. At the same time theories and syllabi emphasize competencies like problem solving and reasoning. LÄS MER
2. Assessing mathematical creativity : comparing national and teacher-made tests, explaining differences and examining impact
Sammanfattning : Students’ use of superficial reasoning seems to be a main reason for learning difficulties in mathematics. It is therefore important to investigate the reasons for this use and the components that may affect students’ mathematical reasoning development. LÄS MER
3. Lösa problem : om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen
Sammanfattning : Generellt sett domineras matematikundervisning av utantillinlärning och arbete med rutinuppgifter. Om undervisning till störst del görs på detta sätt kommer elever ha svårt att att utveckla andra viktiga förmågor i matematik såsom problemlösning, resonemang och begreppsförståelse. LÄS MER
4. On Aspects of Mathematical Reasoning : Affect and Gender
Sammanfattning : This thesis explores two aspects of mathematical reasoning: affect and gender. I started by looking at the reasoning of upper secondary students when solving tasks. LÄS MER
5. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande
Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER