Sökning: "matematiska uppgifter"
Visar resultat 16 - 20 av 23 avhandlingar innehållade orden matematiska uppgifter.
16. IT-baserade affärsspel för erfarenhetsbaserat lärande : systemstrukturer och möjliggörare
Sammanfattning : Ett stort problemområde framträder tydligt i litteraturen om spel och simulering. Det finns behov av spelverktyg med goda läregenskaper, men de IT-baserade spel som finns idag bygger på matematiska modeller som gör att spelen inte blir realistiska avbildningar av verksamheter och inflexibla. LÄS MER
17. Inverse Problems for Tumour Growth Models and Neural ODEs
Sammanfattning : This thesis concerns the application of methods and techniques from the theory of inverse problems and differential equations to study models arising in the areas of mathematical oncology and deep learning. The first problem studied is to develop methods to perform numerical simulations with full 3-dimensional brain imaging data of reaction-diffusion models for tumour growth forwards as well as backwards in time with the goal of enabling the numerical reconstruction of the source of the tumour given an image (or similar data) at a later stage in time of the tumour. LÄS MER
18. Mathematics in the Swedish Upper Secondary School Electricity Program : A study of teacher knowledge
Sammanfattning : Mathematical knowledge is often a prerequisite for students at Swedish upper secondary vocational programs to be able to study vocational courses, for example electricity courses in the Electricity Program. Electricity Program students study mathematics in their electricity courses as well as in their mathematics course. LÄS MER
19. Mathematics and mathematics education - two sides of the same coin : creative reasoning in university exams in mathematics
Sammanfattning : Avhandlingen består av två ganska olika delar som ändå har en del gemensamt. Del A är baserad på två artiklar i matematik och del B är baserad på två matematikdidaktiska artiklar. De matematiska artiklarna utgår från ett begrepp som heter polynomkonvexitet. LÄS MER
20. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet
Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER