Sökning: "matematiska strategier"
Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden matematiska strategier.
1. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata
Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER
2. Att lära sig resonera : om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang
Sammanfattning : Students only learn what they get the opportunity to learn. This means, for example, that students do not develop their reasoning- and problem solving competence unless teaching especially focuses on developing these competencies. LÄS MER
3. "Tekniken utan en lärare är ingenting" : En studie om användande av teknik i geometriundervisning
Sammanfattning : Målet med denna avhandling är att bidra med kunskap om hur digital teknik kan bidra till att utveckla matematikundervisning. I studien riktades intresset mot undervisning i tredimensionell geometri som skedde med stöd av interaktiva skrivtavlor. LÄS MER
4. Toward Robust Optimization of Adaptive Radiation Therapy
Sammanfattning : Adaptive radiation therapy is an evolving cancer treatment approach which relies on adapting the treatment plan in response to patient-specific interfractional geometric variations occurring during the fractionated treatment. If those variations are not addressed through adaptive replanning, the resulting treatment quality may be compromised. LÄS MER
5. Matematiskt gestaltande i förskolan
Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how mathematics is experienced and used in preschool children’s activities and how preschool teachers frame their teaching of mathematical content. The studies include analyses of children’s actions in different activities from a mathematical perspective and preschool teachers’ intentions with and their teaching of mathematics. LÄS MER