Sökning: "matematikundervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 36 avhandlingar innehållade ordet matematikundervisning.
16. X - men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik : Med fokus på tidig algebra i Sverige
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase the knowledge of the state of algebraic thinking in the earlier years, so called early algebra, in the Swedish primary school. First, using the Big Ideas of Algebra (Blanton et al. LÄS MER
17. Det smyger sig in hela tiden : om tankestilar och traditioner i utbildningen för blivande matematiklärare
Sammanfattning : .... LÄS MER
18. Interaktion och problemlösning : att kommunicera om och med matematik
Sammanfattning : The present study shows how students, eleven years old, solve problems in mathematics when they work together in groups. The main question raised is about the difficulties students experience in finding the relationship between mathematics and everyday discourse and vice versa. LÄS MER
19. Promoting student-to-student interactions in mathematics : a study in a multilingual upper secondary classroom
Sammanfattning : Th is educational design research study contribute s to understanding s about the impact the complex ity in multilingual upper s e condary mathematics classroom s has on attempts to improv e student - to - student interaction s . The research study was carried out in a cyclic process in three cycles as an intervention to give all students the opportunit y to develop their reasoning and communication abilities in mathematics. LÄS MER
20. Lärares och elevers användande av laborativt material i bråkundervisningen i skolår 4-6 : Vad görs möjligt för eleverna att erfara?
Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera lärares och elevers användande av laborativt material i skolår 4-6 när de arbetar med tal i bråkform i matematikundervisningen. Centrala frågor i studien handlar om på vilka sätt det laborativa materialet används i bråkundervisningen, vilka typer av laborativt material används i bråkkundervisningen, vilka dimensioner av variation öppnas upp om tal i bråkform när laborativt material används samt vad som görs möjligt för eleverna att erfara om tal i bråkform. LÄS MER