Sökning: "matematik tidigare år"

Visar resultat 1 - 5 av 19 avhandlingar innehållade orden matematik tidigare år.

  1. 1. Förskoleklass - ett år att räkna med : förskoleklasslärares möjligheter att följa och analysera elevers kunskapsutveckling i matematik

    Författare :Helena Vennberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes förskoleklasslärares möjligheter att följa och analysera elevers matematikutveckling utifrån en intervention i matematik läsåret 2012/2013. Två grupperingar med förskoleklasser var aktuella i studien. LÄS MER

  2. 2. Treatment Planning of High Dose-Rate Brachytherapy - Mathematical Modelling and Optimization

    Författare :Björn Morén; Torbjörn Larsson; Åsa Carlsson Tedgren; Bram Gorissen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Cancer is a widespread class of diseases that each year affects millions of people. It is mostly treated with chemotherapy, surgery, radiation therapy, or combinations thereof. High doserate (HDR) brachytherapy (BT) is one modality of radiation therapy, which is used to treat for example prostate cancer and gynecologic cancer. In BT, catheters (i. LÄS MER

  3. 3. The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk : Inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics

    Författare :Helena Roos; Despina Potari; Hanna Palmér; Nùria Planas; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; inclusion in mathematics; discourse analysis; students meaning s ; Matematikens didaktik; Mathematics education; Mathematical Education;

    Sammanfattning : This thesis contributes to research and practice within the field of special education in mathematics with more knowledge about, and an understanding of, students´ meaning(s) of inclusion in mathematics education. Three research questions guide the study: What meaning(s) is/are ascribed, and how is inclusion used, in mathematics education research? What meaning(s) do the students ascribe to inclusion in mathematics learning and teaching? And what frames students´ meaning(s) of inclusion in mathematics learning and teaching?The first part of this study began with a systematic literature review on the notion of inclusion in mathematics education research, and the search resulted in 1,296 research studies. LÄS MER

  4. 4. Radiation Therapy Patient Scheduling: An Operations Research Approach

    Författare :Sara Frimodig; Per Enqvist; Jan Kronqvist; Mats Carlsson; Willem-Jan van Hoeve; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Radiation therapy scheduling; patient scheduling; multi-appointment scheduling; operations research; integer programming; constraint programming; column generation; Schemaläggning; strålterapi; operationsanalys; heltalsprogrammering; villkorsprogrammering; kolumngenerering; Optimeringslära och systemteori; Optimization and Systems Theory;

    Sammanfattning : The manual scheduling of patients for radiation therapy is difficult and labor-intensive. With the increase in cancer patient numbers, efficient resource planning is an important tool to achieve short waiting times and equal right to care. This thesis studies an operations research approach to the radiation therapy scheduling problem. LÄS MER

  5. 5. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1

    Författare :Sofie Arnell; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Hanna Palmér; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils; encounters with mathematics; actions; possible learning; mathematics teaching and learning; preschool class; primary school; activity theory; elever; möten med matematik; handlingar; möjligt lärande; matematikundervisning; matematikdidaktik; förskoleklass; grundskolans tidigare år; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER