Sökning: "matematik problem på svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden matematik problem på svenska.
1. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken : en studie om läromedel och nationella prov
Sammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER
2. Railway traffic disturbance management
Sammanfattning : With the increasing traffic volumes in many railway networks and reports on capacity deficiencies that result in insufficient punctuality and reliability, the need for efficient disturbance management solutions becomes evident. This thesis focuses on solutions that aim to minimise the consequences of disturbances for the various stakeholders and specifically on methods for re-scheduling the traffic. LÄS MER
3. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata
Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER
4. Accelerating Monte Carlo methods for Bayesian inference in dynamical models
Sammanfattning : Making decisions and predictions from noisy observations are two important and challenging problems in many areas of society. Some examples of applications are recommendation systems for online shopping and streaming services, connecting genes with certain diseases and modelling climate change. LÄS MER
5. Traces of Mathematical Facts and Students’ Understanding of the Concept `Quadrilateral´ : An enquiry into young students’ communication
Sammanfattning : Mathematics could be described as a special kind of language, a discourse in which participants communicate abstract concepts. Communication and language are known to be important factors in teaching and learning but little is known about neither communication between students in relation to geometrical concepts, nor what traces of mathematical facts and understanding is incorporated into their communication. LÄS MER