Sökning: "matematik och vardag"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden matematik och vardag.

  1. 1. Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik

    Författare :Eva Pettersson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om barns och elevers individuella olikheter och är en del av projektet "Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik” vid Växjö universitet, finansierat av Vetenskapsrådet. Syftet är att studera elever med särskilda förmågor i matematik och den pedagogiska praktik som är deras vardag. LÄS MER

  2. 2. Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in… : Matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet

    Författare :Johanna Unga; Gunilla Dahlberg; Liselott Olsson; Tomas Saar; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; preschool didactics; Gilles Deleuze; Felix Guattari; experimentation; Reggio Emilia; learning; a relational field of potentiality; mathematics; listening; transcendental empiricism; förskola; förskoledidaktik; Gilles Deleuze; Felix Guattari; experimentation; Reggio Emilia; lärande; det relationella potentialitetsfältet; matematik; lyssnandet; transcendental empirism; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : In preschools it is common that mathematics mainly focuses on how children learn mathematics through everyday activities, or on children´s understanding of mathematical concepts. However, views on mathematics-learning are today deepened and extended, and embrace children’s own mathematical signs, visual representations and bodily experiences. LÄS MER

  3. 3. På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen

    Författare :Eva Riesbeck; Lars-Ove Dahlgren; Ingrid Andersson; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-mathematics; every-day life; discourse; education; language; discursive boundary crossing; meta-language; Skolmatematik; vardag; diskurs; didaktik; språk; diskursiva gränser; metaspråk; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe and analyze how discourse as a theoretical and didactical concept can help in advancing knowledge about the teaching of mathematics in school. The dissertation has been written within a socio-cultural perspective where active participation and support from artefacts and mediation are viewed as important contributions to the development of understanding. LÄS MER

  4. 4. Investigation of a Biofilm Reactor Model with Suspended Biomass

    Författare :Alma Masic; Matematik LTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; wall attachment; suspended growth; substrate removal; reactor; biofilm; CSTR; mathematical model; MBBR; nitrification; optimization;

    Sammanfattning : Biofilms are compact, sessile microbial communities that attach to surfaces in aqueous environments. In wastewater treatment, they are especially important for removal of phosphorus and nitrogen, which, if released into a receiving water body, can cause severe eutrophication. LÄS MER

  5. 5. Languaging and Social Positioning in Multilingual School Practices : Studies of Sweden Finnish Middle School Years

    Författare :Annaliina Gynne; Pirjo Lahdenperä; Sangeeta Bagga-Gupta; Jarmo Lainio; Fritjof Sahlström; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; languaging; social positioning; social interaction; sociocultural; dialogical; ethnography; bilingual education; multilingual; Sweden Finns; didaktik; Didactics;

    Sammanfattning : The overall aim of the thesis is to examine young people’s languaging, including literacy practices, and its relation to meaning-making and social positioning. Framed by sociocultural and dialogical perspectives, the thesis builds upon four studies that arise from (n)ethnographic fieldwork conducted in two different settings: an institutional educational setting where bilingualism and biculturalism are core values, and social media settings. LÄS MER