Sökning: "matematik och språk"

Visar resultat 1 - 5 av 38 avhandlingar innehållade orden matematik och språk.

  1. 1. Towards a Model of General Text Complexity for Swedish

    Författare :Johan Falkenjack; Arne Jönsson; Robert Östling; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : In an increasingly networked world, where the amount of written information is growing at a rate never before seen, the ability to read and absorb written information is of utmost importance for anything but a superficial understanding of life's complexities. That is an example of a sentence which is not very easy to read. LÄS MER

  2. 2. Difficult to read or difficult to solve? : The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks

    Författare :Anneli Dyrvold; Magnus Österholm; Ewa Bergqvist; Johan Lithner; Candia Morgan; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; multisemiotics; task text; difficulty; mathematical reading ability; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Mathematics; Pedagogik; Linguistics;

    Sammanfattning : When students solve mathematics tasks, the tasks are commonly given as written text, usually consisting of natural language, mathematical notation and different types of images. This is one reason why reading and interpreting such texts are important parts of being mathematically proficient, at least within the school context. LÄS MER

  3. 3. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER

  4. 4. Representation of Quantum Algorithms with Symbolic Language and Simulation on Classical Computer

    Författare :Peter Nyman; Andrei khrennikov; Paul Fischer; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Deutsch-Josza algorithm; Grover s algorithm; Quantum computing; Quantum error-correcting; Shor s algorithm; Simon s algorithm; Simulation of quantum algorithms; Deutsch-Josza algoritm; Grovers algoritm; Kvantdatorer; kvantmekanisk felrättande kod; Shors algoritm; Simons algoritm; Simulering av kvantdatorer; MATHEMATICS; MATEMATIK; Mathematics; Matematik;

    Sammanfattning : Utvecklandet av kvantdatorn är ett ytterst lovande projekt som kombinerar teoretisk och experimental kvantfysik, matematik, teori om kvantinformation och datalogi. Under första steget i utvecklandet av kvantdatorn låg huvudintresset på att skapa några algoritmer med framtida tillämpningar, klargöra grundläggande frågor och utveckla en experimentell teknologi för en leksakskvantdator som verkar på några kvantbitar. LÄS MER

  5. 5. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER