Sökning: "matematik i sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade orden matematik i sverige.
1. Matematikens utveckling i Sverige fram till 1731
Sammanfattning : This thesis contains two parts:In the first papers I consider the development of mathematics up till around 1720. I have done a special study of the period between 1710 and 1720, when you could find three Swedes writing about contemporary mathematics, Christopher Polhem, Emanuel Swedenborg and Anders Gabriel Duhre. LÄS MER
2. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet
Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER
3. X - men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik : Med fokus på tidig algebra i Sverige
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase the knowledge of the state of algebraic thinking in the earlier years, so called early algebra, in the Swedish primary school. First, using the Big Ideas of Algebra (Blanton et al. LÄS MER
4. Traditions and Challenges : Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools
Sammanfattning : This thesis has two overarching aims. The first is to generate further knowledge about Swedish independent schools, specifically regarding the organisation and provision of special support and how these relate to special educational traditions and inclusive education. LÄS MER
5. Vad är det som gör att matten blir så svår när de kommer till gymnasiet? : Skolpersonals uppfattningar om yrkeselevers måluppfyllelse i matematik
Sammanfattning : Att få en examen från gymnasieskolan är viktigt för både samhälle och individ. Utan fullständig examen riskerar unga att hamna i arbetslöshet och utanförskap. Mot bakgrund av detta är det oroande att ungefär 15 000 gymnasieelever i Sverige varje år avslutar sina gymnasiestudier utan att erhålla full examen. LÄS MER