Sökning: "matematik i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden matematik i grundskolan.

  1. 1. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie

    Författare :Niclas Larson; Christer Bergsten; Lisa Björklund Boistrup; Kirsti Hemmi; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics education; career choice; transition; framing; Matematik; undervisning; gymnasieval; stadiebyte; inramning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Varför undervisning i matematik? : argument för matematik i grundskolan - i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare

    Författare :Maria Bjerneby Häll; Bertil Askling; Hans Wallin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arguments for Mathematics; Curriculum in Mathematics; School Mathematics; Student Teachers in Mathematics; Matematikundervisning; grundskolan; Mathematics; Educational Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate, describe and analyse the justification and the goals of mathematics education in compulsory school in Sweden. The focus here is on student teachers and their conceptions of why mathematics should be taught in school. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik

    Författare :Eva Pettersson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om barns och elevers individuella olikheter och är en del av projektet "Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik” vid Växjö universitet, finansierat av Vetenskapsrådet. Syftet är att studera elever med särskilda förmågor i matematik och den pedagogiska praktik som är deras vardag. LÄS MER

  4. 4. REFORMERS PÅVERKAN PÅ LÄRARES UNDERVISNING I GRUNDSKOLAN OCH FÖRSKOLAN : En läroplansteoretisk studie om undervisningsuppdraget och lärarrollen i förändring

    Författare :Benita Berg; Eva Ärlemalm-Hagsér; Jan Olsson; Karin Franzén; Christian Eidevald; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; grundskola; läroplan; matematik; reformer; undervisning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to use a curriculum theoretical perspective to contrib­ute knowledge about the impact of recent reforms on teachers’/preschool teachers’ teaching, with a special focus on mathematics. The thesis takes its starting point in a licentiate thesis that was completed in 2014. LÄS MER

  5. 5. Traditions and Challenges : Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools

    Författare :Gunnlaugur Magnússon; Kerstin Göransson; Claes Nilholm; Alan Dyson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special education; inclusion; school choice; education reform; independent schools; compulso-ry schools; pupils in need of special support; SENCOs; special education teachers; critical pragmatism; Thomas M. Skrtic; specialpedagogik; inkludering; skolval; utbildningsreformer; fristående skolor; grundskolan; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagoger; speciallärare; kritisk pragmatism; Thomas M. Skrtic; Didactics; didaktik; Curriculum Studies;

    Sammanfattning : This thesis has two overarching aims. The first is to generate further knowledge about Swedish independent schools, specifically regarding the organisation and provision of special support and how these relate to special educational traditions and inclusive education. LÄS MER