Sökning: "matematik gymnasium"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden matematik gymnasium.

  1. 1. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  2. 2. The fundamental theorem of calculus : a case study into the didactic transposition of proof

    Författare :Anna Klisinska; Uwe Gellert; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : The relationship between academic mathematics as practiced by researchers at universities and classroom mathematics (the mathematical practices in classrooms in primary, lower and upper secondary education as well as in undergraduate university education) is a fundamental question in mathematics education. The focus of the study presented here is on how this relationship is seen from the perspective of mathematics education and by researching mathematicians, with a focus on proof. LÄS MER

  3. 3. Prognos av framgång i gymnasieskolan : metodproblem och empiriska resultat

    Författare :Gerhard Nordlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avsikten med detta arbete är bl a att belysa några problem som sammanhänger med prognos av framgång i studier på gymnasienivå. Svårigheten att erhålla relevanta kriteriemått, prognosens påverkan av undersökningsgruppernas storlek och sammansättning samt några av de statistiska analysmetodernas lämplighet, är exempel på problemområden som diskuteras. LÄS MER